Samskip anløper Drammen

Ett av Europas største short sea-rederier skal nå begynne å benytte Drammen havn for sine containere til og fra regionen.

Ved å legge Drammen havn til sitt nettverk vil Samskip få en enda mer effektiv og miljøvennlig godstransport.

Ved å legge Drammen havn til sitt nettverk vil Samskip få en enda mer effektiv og miljøvennlig godstransport.

Opprettet

Det internasjonale logistikkselskapet tilbyr transporttjenester ved bruk av både jernbane, skip, lastebiler og elvebåter. Konsernet, som opprinnelig ble startet på Island, har i dag hovedkontor i Rotterdam i Nederland. Selskapet har en årlig omsetning på 625 millioner Euro og 1400 ansatte i 24 land i Europa, Nord- og Sør-Amerika, Asia og Australia.

Samskip i Norge, som nylig flyttet hovedkontoret fra Moss til Lysaker i Oslo, har i dag 20 ansatte og avdelingskontorer i Bergen og Ålesund.

– I Samskip er vi opptatt av en kostnadseffektiv, bærekraftig og miljøvennlig transport. Vi har inntil nylig dekket seks havner i Oslofjorden, og Drammen har vært den kommersielle containerhavna vi har manglet i vår Oslo-portefølje. Det nye samarbeidet betyr en bedre og mer effektiv seilingsplan. Nå kan vi tilby en raskere dør-til-dør-transport fra Rotterdam til de norske havnene, forklare daglig leder for Samskips norgesoperasjoner, Are Gråthen.

 

Stor fordel med jernbane

Selskapet frakter 45 fots containere og i Oslofjorden benytter rederiet de syv havnene Oslo, Drammen, Brevik, Moss, Fredrikstad, Larvik og Kristiansand.

– Det er en stor fordel at Drammen har anløp på søndager. Dette skaper mulighet for å levere lasten på torsdag eller fredag i Rotterdam slik at varene er i Drammen på søndag og kan kjøres ut på Østlandet mandag, forklarer selger Emil Skavlem som selv er fra Drammen.

Are Gråthen påpeker at det er flere grunner til at de ønsker å benytte seg av Drammen.

– Vi har tidligere hatt gode erfaringer med Drammen havn, og i tillegg så er det en stor fordel at den har egen jernbaneforbindelse i tillegg til at den ligger sentralt plassert mellom Oslo og Larvik. På mange måter er dette en miljøsatsing der mer gods overføres fra vei til sjø og bane, påpeker han.

 

Økte volumer

Gråthen har påpekt at Drammen havn har vært dyktige til å tilrettelegge for konkurranse med øvrige havner i eksempelvis Oslo, Moss, Larvik og Brevik og har markert seg som et godt alternativ til Oslo havn.

Og hos Drammen havn er ledelsen naturlig nok svært fornøyd med Samskips valg av ny havn.

– Det betyr jo et økt volum av gods i tillegg til at vi nå styrker oss innen short sea, sier havnedirektør Einar Olsen. Han synes det er veldig bra at de nå får inn en ny operatør i dette markedet som kan tilby effektive og miljøvennlige transportløsninger på Drammen havn.

– Det nye samarbeidet med Samskip vil øke godsmengden og styrke havna innen short sea-markedet, sier havnedirektør Einar Olsen (t.v.). Her sammen med daglig leder for Samskip i Norge, Are Gråthen; selger Emil Skavlem i Samskip, og assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.

– Det nye samarbeidet med Samskip vil øke godsmengden og styrke havna innen short sea-markedet, sier havnedirektør Einar Olsen (t.v.). Her sammen med daglig leder for Samskip i Norge, Are Gråthen; selger Emil Skavlem i Samskip, og assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.