Samskip anløper Gjemnes

Gjemnes mellom Molde og Kristiansund er blitt det tiende anløpsstedet i shortsea servicenettet til Samskip her i landet.

Containerskipet MV Alk har en kapasitet på 657 TEUs. Nå anløper det også Gjemnes.
Containerskipet MV Alk har en kapasitet på 657 TEUs. Nå anløper det også Gjemnes. Foto: Samskip
Publisert Oppdatert

I fjor økte selskapet kapasiteten i sine shortsea-tjenester langs Vestlandet ved å sette inn et større containerskip, og ifølge Samskip er utvidelsen med å anløpe Gjemnes et ytterligere strategisk steg for å intensivere både tilstedeværelsen i Norden og forbedre effektiviteten.

 

Lokal dekning

Gjemnes havn opereres av Høgset Terminalen AS og ligger mellom Molde og Kristiansund hvor det finnes mange importører og eksportører som er avhengige av effektive transportløsninger. Samskip mener den er godt plassert for å understøtte både industrien og forbrukerne i regionen.

Det nye anløpsstedet knytter området direkte inn i Samskips europeiske multimodale nettverk samt til store havner for forsendelser over hele verden.

Havnen har fra før en rekke anløp av andre skip og er derfor også et fleksibelt omlastingspunkt.

– Smale veier og begrenset infrastruktur gjør lastebiltransport til og fra Ålesund både kostbar, usikker og lite miljøvennlig, sier Are Gråthen, General Manager for Samskip i Norge. – Med en fast ukentlig avgang fra Rotterdam på tirsdag og ankomst og avreise fra Gjemnes på lørdag tilbyr Samskip nå et pålitelig alternativ for regionen, legger han til.

Flere internasjonale containerrederi bruker i dag Gjemnes og kan tilby gode forbindelser til hele verden. Med ferjefrie veier til mange viktige næringsområder på Nordvestlandet, gikk over 4 000 TEU over kai på Gjemnes i 2014.
Flere internasjonale containerrederi bruker i dag Gjemnes og kan tilby gode forbindelser til hele verden. Med ferjefrie veier til mange viktige næringsområder på Nordvestlandet, gikk over 4 000 TEU over kai på Gjemnes i 2014. Foto: Høgset Terminalen