Nytt senter for digital transformasjon

Målet for SAP Experience Center i København er å hjelpe norske og nordiske virksomheter med å få et nytt syn på sitt eget digitale potensial.

– Vi ønsker å inspirere, fastslår Jesper Schleimann, nordisk teknologidirektør i SAP. – Dette er et sted hvor selskaper og organisasjoner kan møtes og legge til rette for reell endring ved å kombinere data, design og praktiske modeller, legger han til. Foto: SAP

– Vi ønsker å inspirere, fastslår Jesper Schleimann, nordisk teknologidirektør i SAP. – Dette er et sted hvor selskaper og organisasjoner kan møtes og legge til rette for reell endring ved å kombinere data, design og praktiske modeller, legger han til. Foto: SAP

Publisert

Ifølge en ny undersøkelse ligger nordiske selskaper bak globale ledere når det kommer til digitalisering, til tross for at de kjenner til både truslene og mulighetene ny teknologi gir.

Målet for SAP Experience Center er å hjelpe norske og nordiske virksomheter med å få et nytt syn på sitt eget digitale potensial. Senteret skal inspirere og veilede ledere og beslutningstakere til å drive innovasjon og få inspirasjon til hvordan digitaliseringsreisen kan se ut ved hjelp av verktøy, metoder og prototyper som legger til rette for digital transformasjon.

Jesper Schleimann, nordisk teknologidirektør i SAP, forklarer intensjonen med senteret slik:

– Vi ønsker å inspirere. Dette er et sted hvor selskaper og organisasjoner kan møtes og legge til rette for reell endring ved å kombinere data, design og praktiske modeller. Senteret er fullpakket av digitale verktøy som vil hjelpe toppledere, mellomledere, styremedlemmer, politikere og andre beslutningstakere med å ta egen digitaliseringsprosess til det neste nivået.

En ressurs for norske virksomheter

Ifølge SAP Norges leder kommer senteret til å bli en ressurs for norske virksomheter:

– SAP Norge har samarbeidet med mange norske selskaper om digitaliseringsinitiativer. Med et senter som dette, med alle fasiliteter samlet under ett tak, kan disse initiativene bli realisert raskere. Man kan gå fra idé til noe håndfast som virksomheten kan bruke for å få større drivkraft bak den digitale transformasjonen og holde tritt med forretningsutfordringer som stadig endrer seg, sier Stefano Holguin.

Avhengig av samarbeid og åpne plattformer

SAP-senteret er det første av sitt slag i Norden, og er et samarbeid med Apple, Hewlett-Packard Enterprise, Intel og Nespresso. Ifølge SAP viser dette hvordan ledende teknologiselskaper anerkjenner at samarbeid og åpne plattformer er nødvendige for å overleve i den digitale økonomien. Senteret kombinerer en rekke ulike opplevelser, og inkluderer blant annet et arbeidsverksted med 3d-printing, et Design Thinking-rom og et infinity-rom som skisserer scenarier for ulike bransjer og forretningsmodeller gjennom et interaktivt skjermoppsett. AR- og VR-løsninger inngår også i senteret.

Statoil deltok på åpningen

Både politikere og næringslivsledere har store forventninger til senteret. Danmarks næringsminister, Brian Mikkelsen, åpnet senteret, og deltok på det påfølgende seminaret sammen med andre fremtredende politikere, samt lederen for den danske Siri-kommisjonen, Ida Auken, som jobber særskilt med å kartlegge hvordan kunstig intelligens kan tilrettelegge for digital transformasjon og flere arbeidsplasser.

Til tross for at nordiske selskaper kjenner til både truslene og mulighetene ny teknologi gir, ligger de bak globale ledere når det kommer til digitalisering. Det skal det nye senteret i København være med å endre på. Foto: Colourbox

Til tross for at nordiske selskaper kjenner til både truslene og mulighetene ny teknologi gir, ligger de bak globale ledere når det kommer til digitalisering. Det skal det nye senteret i København være med å endre på. Foto: Colourbox

Fra Norge deltok Statoil, som fortalte hvordan de mener digitalisering vil hjelpe dem med å bedre sikkerhet, trygghet og effektivitet i sine operasjoner. Det danske industriikonet Vestas brukte også anledningen til å fortelle om sin digitale transformasjon.

– Vestas er et godt eksempel på hvordan denne type verktøy er avgjørende for å få et nytt perspektiv på virksomheten ved hjelp av data og teknologi. De har blant annet et nytt partnerskap med Tesla som viser at de tør å utvikle nye forretningsmodeller, og er på vei mot å bli mer enn en produsent av vindturbiner. De ser på hele verdikjeden rundt fornybar energi, forklarer Schleimann.