Scania + ASKO i nytt prosjekt

ASKO har valgt Scania som leverandør av lastebiler til sitt hydrogenprosjekt. Toyota skal levere gaffeltrucker.

ASKO har søkt i markedet etter større distribusjonskjøretøy med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania.
ASKO har søkt i markedet etter større distribusjonskjøretøy med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

ASKO har lenge vært i frontlinjen når det gjelder å teste ulike miljøalternativer. Ved flere anledninger har landets største dagligvaregrossist jobbet tett opp mot Scania og nå er det klart for et nytt prosjekt.

Scania skal nemlig levere tre 3-akslede chassiser med opsjon på ytterligere en bil. Nylig ble det kjent at Toyota Material Handling (Norway) er valgt som leverandør av ti hydrogendrevne lagertrucker som også inngår i hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge.

Lastebilene og truckene skal drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Hydrogenet skal fremstilles lokalt, ved hjelp av solceller på taket av det store lagerbygget til ASKO Midt-Norge. Erfaringene fra dette anlegget vil danne grunnlag for videre satsing på hydrogen innenfor ASKO.

 

Offentlig støtte

Enova bidrar økonomisk til prosjektet gjennom å støtte ASKOs investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner. Selskapet anser prosjektet som viktig for å bygge kunnskap i bransjen om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under tøffe norske forhold.