Salget over 16 tonn i 2017:

Scania-toget durer frem

To første måneder i 2017 har vært maktdemonstrasjon fra Scania.

Denne raden av nye Bama-biler har vi varslet i TM tidligere
Denne raden av nye Bama-biler har vi varslet i TM tidligere Foto: Bama logistikk
Publisert Oppdatert

Nå slår effekten av å ha markedets nyeste bil inn for alvor – samtidig som markedet fortsetter å vokse.

Veksten totalt er 4,3 prosent målt mot samme periode i 2016. Og 2016 ble som kjent et jubelår…

Ved inngangen til mars har Scania skaffet seg en markedsandel på 43 prosent i segmentet over 16 tonn, og har fått registrert 305 biler.

Neste på listen er Volvo (selvsagt), men temmelig langt bak med 32 prosent andel og 228 biler.

Trenden startet i desember

Vi så jo starten på denne trenden helt mot slutten av 2016. For etter at Volvo hadde ledet statistikken suverent måned for måned gjennom nesten hele året – endte det likevel med bare hårfin Volvo-seier når desembertallene ble klare.

Og så langt i år er Volvo gruset av Scania.

På en pen, trygg og veldig stabil tredjeplass finner vi Mercedes med 113 biler og 16 prosent markedsandel. Med en ørlite vekst.

Størst vekst i prosent målt mot samme periode i fjor er MAN, opp 32 prosent. Men fortsatt hjelper det lite når utgangspunktet var så svakt. Status hittil er 6 prosent andel og 41 registrerte biler.

Dessverre fortsetter de tre øvrige merkene å imponere med rygging i racerfart. Det er ikke null salg, men heller ikke langt unna.

Tabellen fra OFV

Dette er registreringene over 16 tonn ved inngangen til mars 2017:

  1. Scania, 305 biler
  2. Volvo, 228 biler
  3. Mercedes, 113 biler
  4. MAN, 41 biler
  5. DAF, 11 biler
  6. Renault, 4 biler
  7. Iveco, 3 biler

De øvrige vektklassene

10 til 16 tonn opp 29,6 prosent. Iveco klar segmentvinner i et lite segment med totalt 35 biler så langt.

7,5 til 10 tonn opp 150 prosent. Renault klar segmentvinner i et knøttlite segment med totalt 15 biler.

Under 7,5 tonn øker også. I dette segment skiller ikke statistikken fra OFV mellom lastebiler og bobiler. Dermed er det ikke krystallklart hva som øker og hva som går tilbake. Noen interessante trekk er det likevel:

  • Mercedes holder tabelltoppen som vanlig, med 17 Sprintere så langt.
  • Så har vi Daimler-merket Fuso da, med 8 biler på delt andreplass.
  • Iveco er den andre på andreplass, altså med 8 biler.
  • MAN på fjerdeplass med 3 biler.