Sikrer effektivt plukk

Jungheinrich har lansert tre nye plukktrucker, en opp i 4,6 meters høyde i tillegg til to lavtløftende.

EKS 110 har en løftekapasitet på 1.000 kilo med en maksimal plattformhøyde på tre meter egner den seg til plukking fra første til tredje reolnivå.
EKS 110 har en løftekapasitet på 1.000 kilo med en maksimal plattformhøyde på tre meter egner den seg til plukking fra første til tredje reolnivå. Foto: Jungheinrich
Publisert Oppdatert
EKS 110 er også tilgjengelig med litiumionbatterier med kapasitet på 240 og 360 Ah for bruk over flere skift.
EKS 110 er også tilgjengelig med litiumionbatterier med kapasitet på 240 og 360 Ah for bruk over flere skift. Foto: Jungheinrich

 

EKS 110 har en løftekapasitet på 1.000 kilo og kommer i det nye Jungheinrich-designet. Med en maksimal plattformhøyde på tre meter egner den seg til plukking fra første til tredje reolnivå og plukkhøyder opptil 4,6 meter.

Det nye 3,2 kW-drivverket gir økt kjørehastighet og fem prosent høyere akselerasjonsverdier. Med Drive+ (tilleggspakke) kan føreren nå neste plukkplass enda raskere gjennom økt dynamisk akselerasjon og en kjørehastighet på opptil 13 km/t. Det last- og hjulvinkelavhengige assistentsystemet Curve Control sørger for trygg og sikker kjøring i svinger.

EKS 110 er tilgjengelig med litiumionbatterier med kapasitet på 240 og 360 Ah for bruk over flere skift. Allerede etter 30-minutters pauselading er batteriet ladet 50 prosent, etter 80 minutter 100 prosent. For lett til middels tung bruk over ett til to skift tilbys blybatterier med 375, 565 og 620 Ah. For sistnevnte garanterer produsenten drift over to skift uten bytte av batteri. Hvis batteriet mot formodning ikke klarer to skift, leverer Jungheinrich et kostnadsfritt batteri nummer to.

Med tilleggspakken plukkoptimalisering er EKS 110 i stand til å kommunisere med WMS via logistikkgrensesnittet til Jungheinrich, for tilknytning av ulike teknologier i allerede eksisterende programvareomgivelser.

Førerplassen skal være både ergonomisk og komfortabel. På plukkplattformen (tilleggsutstyr) bortfaller gaflene og ståplattformen blir forlenget for å forenkle plukkingen av enkelte eller store artikler. Gjennom senkingen av lastdelen (tilleggsutstyr) senkes plattform inkludert pall til optimalt laveste nivå ved plukking – dette gir lav innstigning uten at pallen treffer gulvet.

 

Både ECE 310 (bildet) og ECE 320 er utstyrt med JetPilot som betjenes på samme måte som rattet i en personbil.
Både ECE 310 (bildet) og ECE 320 er utstyrt med JetPilot som betjenes på samme måte som rattet i en personbil. Foto: Jungheinrich

 

 

ECE 320 har sakseløft og kan løfte 2.000 kilo opptil 750 mm.
ECE 320 har sakseløft og kan løfte 2.000 kilo opptil 750 mm.

Også nye lavtløftende plukktrucker

Jungheinrich kompletterer også produktrekken innen lavtløftende plukktrucker med ECE 310 og ECE 320 som har sakseløft.

De egner seg i følge Jungheinrich godt til plukking av varer med stor omløpshastighet. Med den hevbare førerplattformen (tilleggsutstyr) er det mulig å kjøre, styre og løfte samtidig. Produsenten fremhever god kjøredynamikk i kombinasjon med maksimal plukkytelse ved plukking opptil andre reolnivå.

Begge truckmodellene kan heve pallen opptil 750 mm slik at føreren ikke behøver å bøye seg for hver enkelt vare som legges på pallen. ECE 310 har en løftekapasitet på 1.000 kilo og gaffellengde på 1.150 mm, mens ECE 320 med sakseløft kan løfte 2.000 kilo og har 2.400 mm lange gafler. Begge kan leveres med avfjæret førerplattform som tilleggsutstyr.

ECE 310 og ECE 320 er utstyrt med JetPilot som betjenes på samme måte som rattet i en personbil.

For enkelt vedlikehold kan motordekselet på denne serien tippes fremover. For å bidra til dette ble hjulavstanden optimalisert, slik at tompaller enkelt kan tas opp. For bruk av større batterier tilbyr Jungheinrich for alle truckvarianter et XL-batterirom. For å øke sikkerheten under kjøring, spesielt i mørke omgivelser, kan truckene utstyres med LED-lys som tilleggsutstyr.

Curve Control er tilgjengelig i tillegg til tre ulike kjøreprogrammer for å tilpasse trucken til ulike bruksprofiler. Utover det er ulike utstyrspakker, som for eksempel Drive & Eco Plus, tilgjengelig som tilleggsutstyr for alle truckvarianter. Disse bidrar til økt ytelse, men holder energisparingen på samme nivå. Gjennom Drive Plus reduseres energiforbruket med cirka 14 prosent samtidig som omløpshastigheten øker med cirka ti prosent. Med ECO Plus-pakken reduseres energiforbruket med cirka 22 prosent ved samme omløpshastighet.