MAN med 8-trinns automat og 4x4

Minste-MAN, TGE, er straks klar for Norge. Interessen er, i god norsk stil, for "full pakke", dvs. den sterkeste motoren på 177 hk, 8-trinns automatkasse og 4x4.

Spania: Etter hver prøvekjøring i fjellene nordøst for Barcelona kastet bøtteballetten seg på bilene. Braunschweigløven i grillen skulle skinne. Foto: Henning Ivarson
Spania: Etter hver prøvekjøring i fjellene nordøst for Barcelona kastet bøtteballetten seg på bilene. Braunschweigløven i grillen skulle skinne. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Sammen med TGL, TGM, TGS og TGX fremstår MAN nå som en totalleverandør av nyttekjøretøyer fra 3 til 44 tonn.

Under en presselansering utenfor Barcelona i forrige uke, fikk MAN nesten ikke presisert kraftig nok at deres ingeniører deltok på lik linje med Volkswagen i utviklingen av TGE og siste generasjon Crafter – som er tilnærmet teknisk identiske. MANs lange erfaring med nyttekjøretøyer skal ha satt et kraftig fotavtrykk på den nye serien med totalvekter fra 3 til 5,5 tonn.

Jon Eystein Lund, markedsdirektør for MAN Truck & Bus i både Norge og i Sverige, har store ambisjoner for MAN TGE. Foto: Henning Ivarson
Jon Eystein Lund, markedsdirektør for MAN Truck & Bus i både Norge og i Sverige, har store ambisjoner for MAN TGE. Foto: Henning Ivarson

Fokus på spesialkonfigurasjoner

MAN TGE vil blant annet bli tilbudt med skapløsninger fra velrenommerte påbyggere.
MAN TGE vil blant annet bli tilbudt med skapløsninger fra velrenommerte påbyggere.
MAN har avtaler med flere leverandører av 3-veis tipp. One stop Shopping gjør det enkelt for kundene. Begge foto: MAN
MAN har avtaler med flere leverandører av 3-veis tipp. One stop Shopping gjør det enkelt for kundene. Begge foto: MAN

Segmentet som TGE går inn i har i svært lang tid vært dominert av Mercedes-Benz Sprinter. Siste generasjon Crafter er en god nummer to og den modellen har også et drøyt års forsprang på TGE, riktignok med et noe begrenset utvalg. Trøsten for MAN er at når TGE først blir lansert på det norske markedet blir det i full bredde.

Under panseret finner man Volkswagens velrenommerte 4-sylindrede turbodieselmotor på 2 liter. Den ble utviklet spesielt for bruk i nyttekjøretøyer og ble lansert for Transporter for et par år siden. Motoren tilbys med fire ulike effekter på henholdsvis 102, 122, 140 og 177 hk, og med et maksimalt dreiemoment fra 280 til 410 Newtonmeter. Forbruket er oppgitt til mellom 0,67 til 0,7 liter per mil og CO2-utslippet mellom 175 og 184 g/km. Den imøtekommer Euro 6 med SCR og forbruket av AdBlue er ca. 0,15 liter per mil.

TGE vil bli tilbudt med både forhjulsdrift og allhjulsdrift fra 3 til 4 tonns totalvekt, i tillegg til bakhjulsdrift for modeller med totalvekt fra 3,5 til 5,5 tonn. Alle motoreffekter tilbys i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. Til de to sterkeste kan man også velge en 8-trinns automatkasse.

Via Vans To Go tilbys en rekke ferdigbyggede biler som i teorien vil kunne overleveres "ex works" bare 48 timer etter bestilling.
Via Vans To Go tilbys en rekke ferdigbyggede biler som i teorien vil kunne overleveres "ex works" bare 48 timer etter bestilling.

Som kassevogn tilbys TGE i to akselavstander, tre lengder og tre høyder med vareromstørrelser fra 9,9 til 18,4 kbm og med tilhengervekter opp til 3,5 tonn. TGE vil også bli tilbudt som buss i ulike varianter – og ikke minst som chassis i tre lengder og dobbeltkabiner i to lengder.

Og det er nettopp chassisvariantene MAN kommer til å satse tungt på. Produsentenes svært langvarige og tette samarbeid med ledende europeiske påbyggere på tungbiler skal videreføres på TGE som vil bli tilbudt med et stort antall spesialkonfigurasjoner.

Blant de 18 partnerne trekker MAN blant annet frem ulike typer skappåbygg fra Schmitz Cargobull, Junge og Spier med enten doble dører bak eller løftelem, 3-veis tipp i stål eller aluminium fra Henschel, Schoon eller Scattolini, ulike innredninger fra Bott eller Sortimo, i tillegg til en rekke spesialpåbygg som blant annet utrykningskjøretøyer. Målet er One Stop Shopping som gjør det enkelt og oversiktlig for kundene.

MAN har også lansert tjenesten Vans To Go (www.vanstogo.man) hvor det tilbys en rekke ferdigbyggede biler som i teorien vil kunne overleveres "ex works" bare 48 timer etter bestilling.

Høy komfort og mange assistenter

Førerplassen er både komfortabel, oversiktlig, ergonomisk, praktisk og elegant. Foto: MAN
Førerplassen er både komfortabel, oversiktlig, ergonomisk, praktisk og elegant. Foto: MAN

Vår første prøvekjøring med MAN TGE ga spontan kjøreglede; 177-hesteren har krefter i overmål og responderer raskt selv på svært lave turtall. Styringen er svært presis, selv på den tyngste med tvillinghjul bak, og førerplassen er både komfortabel, oversiktlig, ergonomisk, praktisk og elegant. Infotainmentsystemet tilbys i tre versjoner. Bortsett fra den enkleste radioen, inkluderer det et 8 tommer fargedisplay, stemmestyring og oppkobling av smarttelefoner via MirrorLink, og den største varianten inkluderer i tillegg navigasjon.

Om sjåføren har en dårlig dag eller er uoppmerksom står en rekke assistenter klare til å hjelpe. Emergency Brake Assist er standard, og i tillegg kan nevnes Adaptive Cruise Control som holder avstanden til forankjørende, Rear Traffic Alert som varsler ved rygging, Side Assist system som varsler om kjøretøyer i blindsonen ved filskift, Trailer Assist som tar over styringen ved rygging av henger, Park Assist System som gjør parkering til en lek, Cross Wind Assist som kompenserer for kraftige vindkast, Lane Assist som varsler hvis fører er på vei ut av kjørebanen, Sign Assist som leser trafikkskilt og gjør dem synlige også i instrumentpanelet, Light assist som automatisk veksler mellom nær- og fjernlys og Multi-Collision Brake som skal redusere skader etter et uhell. Puh!

Vår første prøvekjøring med MAN TGE ga spontan kjøreglede; 177-hesteren har krefter i overmål og responderer raskt selv på svært lave turtall. Styringen er svært presis, selv på den tyngste med tvillinghjul bak. Foto: Henning Ivarson
Vår første prøvekjøring med MAN TGE ga spontan kjøreglede; 177-hesteren har krefter i overmål og responderer raskt selv på svært lave turtall. Styringen er svært presis, selv på den tyngste med tvillinghjul bak. Foto: Henning Ivarson

Egen serviceorganisasjon

Jon Eystein Lund, markedsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, gleder seg stort til å lansere TGE. Han forteller at svært mange av deres eksisterende kunder også har biler i dette segmentet og flere av disse har meldt sin interesse. I tillegg til egen menighet vil også de mange spesialkonfigurasjonene av TGE være av stor interesse for det øvrige markedet. Den norske importøren legger derfor ikke skjul på at målet er å bli en betydelig aktør i dette segmentet, og organisasjonen styrkes nå med både produktspesialist og dedikerte selgere. Foruten å få eksperthjelp i spesifikasjon av bil og påbygg vil kundene også få tilbud om skreddersydde finansieringsordninger og profesjonell oppæring i økonomisk og sikker kjøring gjennom MAN ProfiDrive der de første norske instruktørene nylig er blitt uteksaminert.

Kommer til Norge i april

Det norske salget av TGE starter opp mot slutten av året og de første modellene er ventet til landet i april. Produksjonen av "superkombinasjonen 4x4 og automatgirkasse starter imidlertid ikke opp før i slutten av mai.

I skrivende stund er prisene ikke kjent, men Jon Eystein Lund, markedsdirektør for MAN Truck & Bus i Norge og i Sverige sier at de vil være fullt konkurransedyktige.

Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse

Selv om MAN vil legge stor vekt på spesialkonfigurasjoner, vil TGE også være høyst aktuell som kassevogn i tre lengder og tre høyder, med vareromstørrelse fra 9,9 til 18,4 kbm. Foto: Henning Ivarson
Selv om MAN vil legge stor vekt på spesialkonfigurasjoner, vil TGE også være høyst aktuell som kassevogn i tre lengder og tre høyder, med vareromstørrelse fra 9,9 til 18,4 kbm. Foto: Henning Ivarson