ABAX Toll Road Admin

Sparer 400 kroner over fjellet

Bare på én tur mellom Oslo og Bergen vil en lastebileier ha tjent inn månedsabonnementet på å la ABAX administrere samtlige bompasseringer over hele landet, og det med maksimal rabatt.

ABAX er et norsk teknologiselskap i kraftig vekst. – Vi prøver å være gode på alt som har med bil å gjøre, fastslår salgssjef Jørn Nicolaisen.

ABAX er et norsk teknologiselskap i kraftig vekst. – Vi prøver å være gode på alt som har med bil å gjøre, fastslår salgssjef Jørn Nicolaisen. Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert

Alle bomselskaper, og dem er det jo fortsatt mange av, tilbyr storbrukerabatter.

– Men for at transportselskaper skal oppnå slike må de skyte inn relativt store forskudd per bil til det enkelte bomselskap. Det blir fort mye penger som tapper likviditeten, sier Jørn Nicolaisen, salgssjef i ABAX.

Med selskapets Toll Road Admin slipper de dette. ABAX har på vegne av sine brukerne skutt inn millioner av kroner i forskudd og på den måten oppnådd maksimal rabatt hos samtlige bomselskaper.

– Brukeren må riktignok betale et forskudd til oss også, men de bestemmer størrelsen selv. Vi anbefaler at det er det samme de kjører for per måned, sier Nicolaisen, som opplyser at de fakturerer brukerne når et bestemt del av forskuddet deres er brukt opp.

 

Abonnement til et par hundrelapper

Rabatten som oppnås hos det enkelte bomselskap varierer fra 10 til 50 prosent. Det kan det fort bli store summer av.

– Er dette et eksklusivt tilbud til brukerne av de elektroniske kjørebøkene dere har vært kjent for gjennom en årrekke eller flåtestyringssystemet som ABAX innførte i fjor høst?

– Nei, på ingen måte. Vi selger dette produktet isolert også og har fått rundt 20.000 brukere på snaue tre år. Alle oppnår samme rabatt hos bomselskapene, men brukere som ikke benytter andre tjenester fra oss får ikke like god pris på produktet som våre andre kunder oppnår.

Som et eksempel viser Nicolaisen oss en tur fra Oslo til Bergen som ordinært hadde kostet 997 kroner i bompasseringer for en lastebil, men som gjennom ABAX Toll Road Admin "bare" vil koste 583 kroner.

Innsparingen på bare én slik tur er langt høyere enn prisen på månedsabonnementet som kan være ned i ca. 200 kroner. Han opplyser at dette eksempelet ikke er unikt og viser til flere andre veistrekninger og områder der innsparingene er store.

 

God mottakelse av nytt flåtestyringssystem

Som tidligere meldt er ABAX et norsk teknologiselskap i svært kraftig vekst. Nicolaisen har vært med siden starten i 2003 og minnes godt da de var fire ansatte som jobbet tett sammen på et knøttlite kontor. I dag har selskapet 340 ansatte og hovedkontoret i Larvik er et bygg på syv etasjer. Det er ikke mange andre norske virksomheter som har skapt like mange nye arbeidsplasser de siste årene som det ABAX har gjort.

Hovedmarkedet er elektroniske kjørebøker hvor selskapet har 140.000 brukere. Nylig kjøpte selskapet opp to av sine største konkurrenter i Sverige, som på sin side hadde ca. 10.000 brukere. Det sier ikke rent lite om posisjonen selskapet har bygget opp.

I oktober i fjor lanserte de sin nye satsing, ABAX Fleet Management. Nicolaisen anslår at de allerede har fått rundt 1.300 unike kunder på dette, og med gjennomsnittlig fem biler per kunde betyr det allerede mellom 6.000 og 7.000 brukere. Systemet har en rekke funksjoner, og blant de viktigste trekker Nicolaisen frem blant annet automatisk nedlasting av både sjåførkort og bildata og visning av alle lastebiler på samme kart.