Transit med Sportslig oransje glød:

Økende Sport-andel

Nye lykter, ny 2-liter, nye assistentsystemer, nytt interiør og enda bedre Sport-pakke - er det derfor enda flere vil ha den tro?

Flere og flere velger Sport-pakka på Transit Custom, og vi skjønner hvorfor. Ikke bare at det ser bra ut, men Limited-utstyrsnivået som følger med er det de fleste vil ha.
Flere og flere velger Sport-pakka på Transit Custom, og vi skjønner hvorfor. Ikke bare at det ser bra ut, men Limited-utstyrsnivået som følger med er det de fleste vil ha. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

3-palleren eller 6-kubikkeren til Ford, eller kanskje du bare kaller den for Transit, Ford Transit Custom er uansett på plass i oppgradert versjon.

Endelig skikkelige lys

Mest synlig er åpenbart lyktene som er helt nye med LED-kjørelys og Xenon-hovedlykter som ekstrautstyr.

Den har statiske svinglys som fungerer opp til 60 km/t.

Og foruten at lyktedesignet ser skikkelig tøft ut, funker det bra også.

En skikkelig lyspakke har vært savnet på Fords Transporter-konkurrent.

Dette er gode nyheter for utstyrskåte nordmenn hvor nettopp lys er av de viktige detaljene. Og apropos utstyr, vi kjørte som dere sikkert ser Sport-utgaven, som fortsatt er en populær versjon.

God i byen med kort svingradius og god sikt. På landeveien er det styrerespons og understell vi liker best.
God i byen med kort svingradius og god sikt. På landeveien er det styrerespons og understell vi liker best. Foto: Fredrik Saugstad

Her får du ferdig stylet varebil med utstyrsnivået til Limited-versjonen, og kun på det høyeste effektuttaket som er 170 hester, det kan gi smilefjes det.

Økende Sport-andel

Forrige generasjon Ford Transit Sport stod for omtrent 10 prosent av salget, men har økt siden det.

Siden lanseringen av Transit Custom Sport har Ford Norge solgt over 750 av den. 1134 Transit Custom ble registrert i 2017, av disse var omtrent 20 prosent Sport-utgaver.

Ifølge Johnny Løvli, salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, er denne prosenten fortsatt stigende.

Det viser altså at kundene i dag identifiserer seg med sin varebil siden det er deres arbeidsplass,
Johnny Løvli, salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

Denne Sport-utgaven med 2.0-liters EcoBluemotor med 170 hestekrefter, signaturstriper, unike eksteriørdetaljer og seter med delskinn, sjarmerer med andre ord ikke bare oss.

Det virker som at utseende og sportslighet er stadig viktigere, også på nyttekjøretøy.

Drivlinje

Nå er den også tilgjengelig med 6-trinns automatgirkasse i kombinasjon med 130 HK og 170 HK motor, og det er sistnevnte kombinasjon vi kjørte. (Du får bare Sport-utgaven med 170 hk)

På vår tur landet forbruket på 0,72 på mila, men det var mest landevei.
På vår tur landet forbruket på 0,72 på mila, men det var mest landevei. Foto: Fredrik Saugstad

Den leverer mer i ytelse og føles aksellerasjonsvillig og sterk med sine 405 Newtonmeter.

Konmbinert med den nye SelectShift-automaten går sjaltingen kjapt, nesten som en DSG-kasse. Knapper på siden av gearspaken brukes om du vil sjalte manuelt.

Med Sport-pakka får du i tillegg til Limited-pakka: body-kit, sportstriper, 17/18'' aluminiumsfelger, seter i delskinn og dekktrykksensor.

Tecno-snacks

Ford har blitt gode på førerassistansesystemer på nyttekjøreteøyene sine. Her får du BLIS som er et blindsone informasjonssystem som inkluderer varsel for kryssende trafikk.

Du får trafikkskiltgjenkjenning med såkalt intelligent fartsovervåking som leser fartsgrensene på skiltene og justerer hastigheten selv dersom du har aktivert hastighetsbegrenseren.

Du kan få førkollisjonsassistanse, filskiftevarsler og føreroppmerksomhetsvarsler. Disse systemene er ekstrautstyr, men som standard får du krengningskontroll, elektronisk stabilitetskontroll, sidevindstabilisator, traction control, nødbremseassistanse, bakkestartassistanse og tilhengerassistanse.

Fortsatt her Transit Custom et av klasens aller beste sidevinduene og sidespeilene synes vi.
Fortsatt her Transit Custom et av klasens aller beste sidevinduene og sidespeilene synes vi. Foto: Fredrik Saugstad
Fords nye informasjonssenter Sync3 med navi på den nye 8-tommers skjermen fungerer bra, du kan synke det meste med APPLink, Apple CarPlay og Android Auto.
Fords nye informasjonssenter Sync3 med navi på den nye 8-tommers skjermen fungerer bra, du kan synke det meste med APPLink, Apple CarPlay og Android Auto. Foto: Fredrik Saugstad

Plug-in Transit i 2019

I 2019 kommer den med en plug-in hybridversjon med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Som ladbar hybridvarebil får ikke Ford mange konkurrenter, men vi får se, mye kan skje i bilmarkedet på et år nå for tiden. Foruten å kunne gå 50 kilometer på strøm, har den Fords allerede kjente 1.0-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Det pågår nå prøveprosjekter med Transit Custom Plug-in hybrid i London og Valencia. Ford har investert 88 milliarder kroner i elektrifiseringsprosjektet som skal resultere i 40 elektrifiserte modeller globalt, hvor 16 skal være helelektriske før 2022.