Stor netthandel i desember

PostNords e-barometer for desember 2016 viser at 71 prosent netthandlet i julemåneden.

Det er fortsatt mediaprodukter, klær og sko og hjemmeelektronikk som topper e-handelsstatistikken.

Det er fortsatt mediaprodukter, klær og sko og hjemmeelektronikk som topper e-handelsstatistikken. Foto: Crestock

Publisert Oppdatert
– Vi vet fra før at mange sjekker ut en vare i en butikk før de eventuelt handler samme varen på nettet. Tallene fra denne målingen viser at 33 prosent sjekket varer på mobilen mens de var i en fysisk butikk eller på kjøpesenter, sier Kristin Anfindsen.

– Vi vet fra før at mange sjekker ut en vare i en butikk før de eventuelt handler samme varen på nettet. Tallene fra denne målingen viser at 33 prosent sjekket varer på mobilen mens de var i en fysisk butikk eller på kjøpesenter, sier Kristin Anfindsen. Foto: Henning Ivarson

Undersøkelsen, med 1.515 respondenter, ble gjennomført i begynnelsen av januar 2017 og omhandlet kun kjøp av fysiske varer – kjøp av for eksempel billetter, reiser og tjenester er ikke inkludert. 

– Vi vet fra før at mange sjekker ut en vare i en butikk før de eventuelt handler samme varen på nettet. Tallene fra denne målingen viser at 33 prosent sjekket varer på mobilen mens de var i en fysisk butikk eller på kjøpesenter, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef eCommerce i PostNord. – Tilsvarende sjekket 43 prosent varer når de ikke var tilstede i butikk. Det er også interessant å merke seg at 24 prosent tok bilde av vare eller prislapp i en butikk for senere kjøp, mens én av fire sjekket saldo på lager før de dro til en fysisk butikk, sier hun.

 

Menn handler mest

Hele 82 prosent menn i aldersgruppen mellom 30 og 50 år netthandlet i julemåneden.

Det er fortsatt mediaprodukter, klær og sko og hjemmeelektronikk som topper e-handelsstatistikken. Men også produkter i kategoriene skjønnhet og helse samt sport og fritid er populære netthandelsprodukter.

– Menn ligger også høyt på statistikken over de som handler med utlandet. Mens 47 prosent av menn handler på nett fra utlandet, er det 36 prosent av kvinnene som gjør det samme, forteller Anfindsen, som legger til at netthandlende nordmenn i snitt foretok 2,7 varekjøp via mobil siste måned, noe de i snitt brukte 1454 kroner på.  

 

Mer fra Kina

Kina har seilt opp som en hoveddestinasjon; 30 prosent av utlandsnetthandlerne opplyser at de har handlet fra Kina. Storbritannia (28 prosent) og USA (25 prosent) er også store destinasjoner.

– Varene er stort sett de samme som vi kjøper fra norske nettbutikker, forteller Anfindsen.

I snitt kjøpte utlandsnetthandlerne varer for 1.274 kroner fra utlandet. Om hovedårsaken til å velge å handle fra utlandet svarer 44 prosent at varene ikke finnes på norske nettsider, mens 36 prosent oppgir lavere pris som årsak.

 

Oslofolk netthandlet mest

– Gjennomsnittlig handlebeløp blant de netthandlende var omtrent 3.000 kroner siste måned. Menn handlet gjennomsnittlig for drøye 3.600 kroner mens kvinner var mer beskjedne, og snaue 3.000 kroner, forteller Anfindsen.

De som handler i Oslo og Akershus handler marginalt også for mer enn Østlandet for øvrig og andre regioner; drøye 3.100 mot snaue 3.000 kroner.

– Men vi skal alltid være litt forsiktige med å legge for mye vekt på tall som brytes ned på region, da det er små utvalg, sier Anfindsen.

Kvinner handlet i snitt for snaue 3.000 kroner, mens menn var litt mer rause og handlet i snitt for drøye 3.600 kroner, viser PostNords e-barometer for desember 2016.

Kvinner handlet i snitt for snaue 3.000 kroner, mens menn var litt mer rause og handlet i snitt for drøye 3.600 kroner, viser PostNords e-barometer for desember 2016. Foto: PostNord