23948sdkhjf

Würths RFID Kanban-løsning:: Store besparelser med automatisk etterfylling

– Hvis du fokuserer på bedriftens kjerneområde, og lar oss ta hånd om forbruksmateriell og festemidler, kan vi love at du vil merke lønnsomme endringer i produksjonsflyten, hevder salgssjef Jordi Somers i Würth Industri Norge AS.

Jordi Somers snakker ivrig om forenkling, transparens, tillit samt problemfri og kostnadsbesparende håndtering av festemidler og forbruksmateriell.

Würth Industri Service har hittil 1.500 installasjoner RFID-Kanban i Europa i dag. Her i landet har så langt fem store norske industribedrifter tatt i bruk løsningen som tilbys under servicemerket CPS KANBAN.

– Brukerne opplever problemfrie, automatiserte bestillingsrutiner med presis levering av riktig produkt, til rett tid, riktig mengde, på rett sted i riktig kvalitet til riktig pris, sier han.

Automatisk påfylling

Ute hos brukerne står en veggreol med plastkasser. Hver og en av disse har forskjellig produksjonskritisk innhold samt en RFID radiobrikke. Så snart den ene kassen er tom, så kommer den ekstra kassen frem klar til bruk med sitt innhold. Den tomme enheten plasseres på toppen av reolen, radiosignalet avleses automatisk og bestilling av ny kasse med innhold er gjort. Deretter kommer Würth og fyller opp.

Besparelsen er stor sett i forhold til gammeldagse bestillingsrutiner med oppfølging av mange ulike leverandører. Erfaringer fra kunder viser fra 30 til 60 prosent reduksjon i prosesskostnadene for innkjøp og logistikk.

Optimerer og forbedrer

Hos Würth blir hvert kasseomløp registrert og dokumentert, slik at selskapet til enhver tid kan gi kunden informasjon om statusen på produktene i systemet. Dataene brukes til å planlegge alle festeartikler og forbruksmateriell på produktene i Kanban ved å optimere lagerbeholdningsnivåer og sortiment, samt oppdatere statistiske data. Kunden kan også finne alle dataene online i sanntid ved hjelp av informasjonsplattformen CPS Online. Dette gir systemet fullstendig transparens for kunde.

– Samtidig kan en rekke spesialiserte artikler, artikler produsert etter tegninger og bestemte varegrupper håndteres effektivt. Våre ansatte planlegger den spesifikke, kostnadsoptimerte løsningen i samråd med alle avdelingene. Vi implementerer systemet i samarbeid med brukerne og gir videre støtte for produktstandardisering av festeartiklene og forbruksmateriellet, forteller Somers.

Varige kostnadsreduksjoner

Kanban-systemet ble i sin tid utviklet av Toyotaingeniøren Taiichi Ohno. Det er et sentralt element i Toyota Production System (TPS) som har dannet grunnlag for dagens Leanfilosofi.

Det er gjerne i utfordrende tider at Lean produksjon trekkes frem i lyset. Og Somers kan si seg enig i at det skjer mer når markeder er i endring og bedrifter skal gjennom prosesser som gjerne innebærer kostnadsbesparende tiltak.

– Da er det viktig å gjøre tiltakene slik at de ikke bare sparer penger der og da, man kan gjerne tenke langsiktig å få en løsning som vil være både god, varig og bidra til å senke kostnader, gi høyere inntekter og besparelser over tid, avslutter Somers.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109