Coop investerer i lagerkapasitet

En automasjonsløsning fra Swisslog skal håndtere Coops raskt voksende omsetning av faghandelsvarer til butikk og netthandel.

Løsningen vil blant annet bestå av Vectura pallekraner som Swisslog tidligere har levert til en rekke selskaper. Disse er fra Brødrene Dahl.
Løsningen vil blant annet bestå av Vectura pallekraner som Swisslog tidligere har levert til en rekke selskaper. Disse er fra Brødrene Dahl. Foto: Swisslog
Publisert Oppdatert

Coop Faghandel har hatt stor suksess og rask vekst gjennom mange år, og den nye automasjonsløsningen er en forutsetning for en videre sterk og lønnsom vekst.

– Vi må investere i mer lagerkapasitet, og oppnå en høyere effektivitet. Swisslog presenterte det beste konseptet med en robust og fleksibel løsning basert på utprøvd teknologi, sier Henning Røberg, prosjektleder for Coop Norges distribusjonsanlegg på Langhus utenfor Oslo.

Små og store varer i samme system

Røberg opplyser at de gjennomførte en omfattende tilbudsrunde med strenge krav til kostnadseffektivitet, fleksibilitet og skalerbarhet.

– Swisslog viste seg å være den automasjonsleverandøren som best kan dekke behovene våre, sier han.

Swisslogs konsept er utviklet for å utnytte alle tilgjengelige områder i bygningene på best mulig måte. Løsningene består av et automatisert høyvarelager med 48.500 pallplasser, Vectura pallkraner, ProMove transportørsystemer, plukkstasjoner og et automatisert kasselager med Tornado miniloadkraner som betjener 75.000 kasse- og kartonglokasjoner. Man vil derfor kunne håndtere små og store varer i samme system, i kombinasjon med manuelle og automatiserte prosesser for best mulige effektivitet.

Hele løsningen vil kontrolleres og støttes av Swisslogs modulbaserte programvare SynQ WMS lagerstyringssystem. SynQ har ledende funksjonalitet for å styre både manuelle og automatiserte prosesser, herunder: ordrestrategier, bygging av butikkvennlige paller, planleggnings- og styringssystemer, samt overvåkning (cockpit) og administrasjon av distribusjonsanlegget.

– Swisslog viste seg å være den automasjonsleverandøren som best kan dekke behovene våre, sier Henning Røberg, prosjektleder for Coop Norges distribusjonsanlegg på Langhus utenfor Oslo.
– Swisslog viste seg å være den automasjonsleverandøren som best kan dekke behovene våre, sier Henning Røberg, prosjektleder for Coop Norges distribusjonsanlegg på Langhus utenfor Oslo. Foto: Swisslog

Full drift i 2021

For å gi prosjektet optimal levetid vil samarbeidet også omfatte en kontrakt for teknisk driftsstøtte og support som gir Coop en kombinasjon av lokale teknikere og eksperter på programvaresupport. Swisslogs team skal ha ansvar for de løpende tekniske ytelsene og vedlikehold av automasjonsløsningen. I samarbeid med Coop vil de også jobbe med løpende forbedringer for å sikre at systemet utvikler seg i tråd med virksomhetens stadig endrede behov.

Coop er allerede i gang med byggefasen. Swisslogs automasjonsløsning og SynQ WMS monteres og installeres fra og med høsten 2019, slik at det nye distribusjonsanlegget kan være i full drift fra begynnelsen av 2021.