ny strategi:

Swisslog satser også på mindre virksomheter

Swisslog har inngått en avtale om leveranse av en AutoStore til Bikeshop.no.

AutoStore er en kompakt lagerløsning som er godt egnet for e-handelsbedrifter. Tradisjonelt har Swisslog konsentrert seg om større integrerte anlegg, men som følge av en strategiendring anser selskapet nå også mindre kunder som mer interessante enn tidligere. Foto: Swisslog
AutoStore er en kompakt lagerløsning som er godt egnet for e-handelsbedrifter. Tradisjonelt har Swisslog konsentrert seg om større integrerte anlegg, men som følge av en strategiendring anser selskapet nå også mindre kunder som mer interessante enn tidligere. Foto: Swisslog
Publisert Oppdatert

Swisslog har vært en global distributør av AutoStore siden 2011, og dette blir den andre leveransen av dette robotbaserte lagrings- og plukksystemet som Swisslog har inngått her i landet. Den første ble inngått med elektrogrossisten Berggård Amundsen & Co i 2012 og var for øvrig også den første AutoStore-leveransen fra Swisslog i hele Norden.

Tradisjonelt har selskapet konsentrert seg om større integrerte anlegg, men som følge av en strategiendring anser Swisslog nå også mindre kunder som mer interessante enn tidligere.

Startet på gutterommet

Bikeshop.no er landets ledende sykkelbutikk på nett og er en del av Lilland Sport AS. Virksomheten ble etablert i 2006 av junior landslagssyklisten Håkon Lilland som var frustrert over manglende norske sykkelbutikker med godt vareutvalg til riktige priser. For å realisere drømmen om egen sykkelbutikk solgte han sine to konkurransesykler, etablerte en nettbutikk til 5.000 kroner og snekret lagerreoler på gutterommet.

Etter få måneder var lageret både der og i garasjen helt sprengt, og etter å ha flyttet tre ganger til stadig større lokaler kunne Lilland Sport i 2014 ta i bruk sitt eget nye og skreddersydde bygg i Skoppum utenfor Horten.

Tidligere i år ble det besluttet å utvide lagerarealene som blant annet skal romme en AutoStore.

Lilland Sport AS omsatte i fjor for drøye 147 millioner kroner og er heleid av Håkon Lilland gjennom hans holdingselskap.

– Vi ser et stort potensial i å være med som en leverandør til de mindre anleggene. Alle potensielle AutoStore-kunder vil også dra større fordeler av at det er flere aktive distributører på markedet for å få den beste løsning for dem, opplyser Maiken Therese Kallesen, Swisslogs Business Development & Sales Manager Warehouse & Distribution Solutions – Nordic.

Rask, fleksibel og kompakt lagerløsning

Bikeshop.no er landets ledende sykkelbutikk på nett og er en del av Lilland Sport AS.

– Sykkelsporten har hatt en sterk vekst de siste par årene når det gjelder antall sykkelritt, forskjellig sykkeltyper, jobbpendlere eller vanlig mosjonister som tar i bruk sykkel som treningsform. Dette har resultert i et bredere varesortiment og en økt omsetning for oss, forteller Håkon Lilland (29), daglig leder i Lilland Sport AS.

For å holde tritt med markedets utvikling og kundenes ønsker, valgte Lilland Sport tidligere i år utvide de bare tre år gamle lagerlokalene i Skoppum.

Valget falt på AutoStore-løsning som kunne gi virksomheten en optimal utnyttelse av lageret, lavere håndteringskostnader, høyere plukkeffektivitet og som også er en skalerbar løsning for fremtiden. Anlegget vil bestå av 14.000 kasser som skal håndteres av 12 roboter. Det skal leveres av Swisslog og vil være i drift fra mars til neste år.

– Swisslog forsto våre behov og møtte våre krav i henhold til den lagerløsningen som ble best for vår bedrift. Vi gleder oss til å ta i bruk den nye løsningen som vil gi oss et mer effektivt og fleksibelt lager samt styrke vårt konkurransefortrinn i markedet, sier Håkon Lilland.

Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse

AutoStore-anlegget til Bikeshop.no vil bestå av 14.000 kasser som skal håndteres av 12 roboter. Foto: Swisslog
AutoStore-anlegget til Bikeshop.no vil bestå av 14.000 kasser som skal håndteres av 12 roboter. Foto: Swisslog