.... then we take Berlin

Norden er blitt for lite for det Kløfta-baserte selskapet Element Logic. Med nyetablert tysk datterselskap tar de AutoStore inn på Europas største logistikkmarked.

– Noen må tørre å ta steget noen ganger, sier Dag-Adler Blakseth (t.v.), administerende direktør i Element Logic. Han er  imponert over hvor godt etableringen i Tyskland er blitt mottatt. Virksomheten ledes av erfarne Michael Kawalier .

– Noen må tørre å ta steget noen ganger, sier Dag-Adler Blakseth (t.v.), administerende direktør i Element Logic. Han er imponert over hvor godt etableringen i Tyskland er blitt mottatt. Virksomheten ledes av erfarne Michael Kawalier . Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert

STUTTGART: Norske Element Logic Germany markerer seg godt under årets LogiMAT – Europas største logistikkutstilling som avholdes i Stuttgart disse dagene.

Her beslaglegger 1.400 utstillere over 100.000 kvadratmeter utstillingsareal og de besøkende behøver ikke bevege seg langt inn i den første hallen før årets gjennomgangstema formelig stråler ut fra nesten hver eneste stand; automasjon, automasjon, automasjon.

Det er ingen tvil om at Europa rir på en teknologibølge og på årets utstilling er pallereoler og tradisjonell lagerinnredning nærmest detronisert til fordel for en rekke ulike plukk- og lagringsroboter, autotrucker og ulike sporingssystemer.

 

Nærmere 60 prosjekter

Således er etableringen til Element Logic i Tyskland svært godt timet. Selskapet kan vise til en utrolig utvikling de siste årene, og både bransjekollegaer og -konkurrenter vi snakket med i Stuttgart er alle mektig imponert av hva selskapet har fått til med AutoStore.

Så langt har selskapet installert det robotbaserte lagrings- og plukksystemet på rundt 35 siter i Skandinavia og i Baltikum, men siden mange av disse senere er blitt utvidet er det anslått at Element Logic har gjennomført et sted mellom 50 og 60 AutoStore-prosjekter.

Den erfaringen er svært verdifull når datterselskapet ikke bare skal fighte med de tre andre AutoStore-distributørene som allerede er på det tyske markedet, men også med langt flere leverandører av alternative løsninger til AutoStore enn hva som er tilfelle i Norge.

– Det er klart at vår kompetanse på salgsleddet er viktig. Samtidig er det vellykkede prosjekter og fornøyde kunder som er avgjørende for både vårt og AutoStore sitt omdømme. Dette har vi hatt god suksess med i Norden så langt, og som vi så klart har som målsetning å få til også i Tyskland , sier salgsdirektør Håvard Hallås i Element Logic.

Helt fra scratch starter de imidlertid ikke. For et par år siden tok Bergans i bruk AutoStore på sitt europeiske distribusjonssenter i Hamburg, men dette prosjektet ble styrt fra Kløfta.

 

Ledes av "verdens beste" AutoStoreselger

Håvard Hallås forteller at de besluttet å etablere selskapet på tampen av fjoråret og allerede 1. februar var Element Logic Germany etablert i Bad Friedrichshall, ca. 80 kilometer nord for Stuttgart.

Selskapet ledes av Michael Kawalier som har lang og tung bransjeerfaring, senest fra en av de andre tyske AutoStore-distributørene. Hallås vil ikke nevne hvilken, men opplyser til gjengjeld at Kawalier gjorde en så god jobb at han anses å være den personen som på verdensbasis har realisert flest AutoStore-prosjekter.

– Alt har gått veldig fort, men vi får allerede forespørsler og har nok å jobbe med på kort sikt, sier Hallås, som opplyser at de nå er i gang med en tysk organisasjon for både salg, prosjektledelse og ikke minst en lokal og tyskspråklig support.

– Vi kommer nok også til å ha noen montasjebaser, men dette blir ressurser som vi skal benytte på kryss og tvers. Vi ser for oss en syv, åtte personer, inkludert tre selgere i løpet av en tolv måneders periode.

 

Åpen for å etablere seg i flere land

I likhet med Håvard Hallås har også salgssjef Terje Skjølberg spilt en nøkkelrolle i AutoStore-eventyret til Element Logic. Han er ikke redd for den økte konkurransen de vil ha i Tyskland sammenlignet med det som har vært tilfelle i Norden. Det markedet hadde de alene i flere år, men selv etter at Hatteland inngikk en global avtale med Swisslog har likevel ikke Element Logic tapt mange kontrakter til den langt større konkurrenten.

– Konkurranse holder deg skjerpet og krever kontinuerlig utvikling av bedriften for å styrke konkurranseevnen, akkurat som i de fleste andre markeder, sier Skjølberg, som tror at erfaringene de gjør i Tyskland også kan bidra til kompetanseheving i Norden og vice versa.

– Hvor mye skal Håvard og Terje engasjere seg i det tyske markedet da?

– Det er Michael som er salgsansvarlig, slår Håvard fast. – Men det er klart at vi skal utnytte og utfylle hverandre.

– Og det gjør vi veldig godt i den organisasjonen vi allerede har, tilføyer Terje. – I Norden setter vi inn ressursene der det er behov for dem, uavhengig av landegrenser.

– Men døgnet har bare 24 timer for dere også, og det finnes jo et liv utenom jobben.

– Det gjør det, samtidig er det når en kontrakt er signert at jobben egentlig begynner. Vi har utvidet organisasjonen i takt med veksten, slik at vi leverer prosjekter til riktig tid. Selv med en relativt kraftig vekst de siste to årene, har vi klart det uten unntak, og det skal vi fortsette med.

Og apropos landegrenser så opplyser Håvard at Element Logic er åpen for å etablere seg i flere land på kontinentet.

– På samme måte som vi opprinnelig utvidet virksomheten til våre naboland ser vi nå på de landene som ligger rundt Tyskland. Landegrenser ikke så viktige for oss, sier han.

Håvard Hallås poengterer imidlertid at det foreløpig ikke foreligger noen konkrete organisatoriske planer om dette. Foreløpig er det Tyskland som gjelder, og på spørsmål om forventningene for inneværende år anslår han at Element Logic Germany kanskje vil selge og gjennomføre ett til tre prosjekter.

– Alt mer enn null er bra. Vi har ikke noe tak, men er forsiktige optimister, sier Hallås avslutningsvis.

Element Logic har lang erfaring med AutoStore og har gjennomført et sted mellom 50 og 60 prosjekter.

Element Logic har lang erfaring med AutoStore og har gjennomført et sted mellom 50 og 60 prosjekter. Foto: EET Group