Truckleverandøren overrasket med reoler

– Jeg visste ikke engang at de leverte reoler, sier daglig leder Ivar Njøs, som viser til en svært fleksibel leveranse av både trucker og reoler.

Ved å få tilbudt både trucker og reoler i en pakke behøvde Norfo bare å forholde seg til én leverandør. Fireveistrucken har en løftekapasitet på 2,5 tonn og benyttes også til transport av lange gjenstander i kjøreretningen. Foto: Henning Ivarson
Ved å få tilbudt både trucker og reoler i en pakke behøvde Norfo bare å forholde seg til én leverandør. Fireveistrucken har en løftekapasitet på 2,5 tonn og benyttes også til transport av lange gjenstander i kjøreretningen. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Da Norfo skulle finne en praktisk lagringsløsning for sine tunge ståldører kunne ingen av de fire involverte reolleverandørene levere grenreoler med tilstrekkelig bæreevne. Overraskelsen var stor da dette ikke var noe problem for truckleverandøren de også var i kontakt med.

Ivar Njøs viser stolt frem lageret i Industriveien på Skedsmokorset som AS Norfo tok i bruk 1. juni i år. Det har en flate på 1.500 kvm hvorav mesteparten er innredet med kraftige grenreoler i fire høyder. Her er forholdene vesentlig bedre for både ansatte og produkter enn hva som var tilfelle på den tidligere lokasjonen, som for øvrig bare lå noen få hundre meter lenger opp i den samme veien. Der var lageret så lite at selskapet også hadde mye utendørshåndtering i tilknytning til to O.B. Wiik-haller.

Fleksible grenreoler

Norfo

AS Norfo ble etablert i 1963 som en leverandør av utstyr til tilfluktsrom og er i dag landets største aktør på dette området. Senere har produktutvalget blitt utvidet med en rekke produkter innen sikkerhet og til sikring av liv og verdier. Hovedområdene i dag er dører, luker og porter som tilbys i et stort antall spesialutførelser. Selskapet har kontor og distribusjonslager på Skedsmokorset, 13 ansatte og omsatte i fjor for drøye 57 millioner kroner.

Datterselskapet Mekanor AS er et mekanisk verksted på Os i Østerdalen. Foruten å produsere for Norfo også har selskapet en rekke egne produkter i tillegg til å utføre kundespesifikk produksjon. Selskapet har 13 ansatte og omsatte i fjor for nær 18 millioner kroner.

Det nye lageret er fra 2009 og ble tidligere brukt av Oslofrakt inntil dette selskapet ble slått konkurs for to år siden.

– Etter det stod bygget ledig en periode før vi fant ut at vi skulle leie oss inn for en lengre periode, forteller Njøs.

– Og da var det helt strippet slik at du trengte en ny innredning?

– Ja, det er riktig. Men det aller første vi måtte gjøre var å få isolert veggene slik at det kunne bli et varmtlager som vi var avhengige av. Årsaken til det er at vi har varmforsinkede dører som ellers ville ha blitt angrepet av hvitrust når de ligger på flasken. Da avgir sinken små partikler som gir hvite flekker i overflaten, forklarer Njøs. Han legger at dette bare er en skjønnhetsmessig sak og ikke direkte korrosjon, men selvfølgelig noe de for all del vil unngå.

– Hadde dere noen ideer om hvordan det nye lageret skulle innredes?

– Vi hadde en viss formening, sier Kenneth Attestog. Han er innkjøpsansvarlig og kjørte mye av logistikkprosjektet tilknyttet det nye lageret. Attestog forteller at de så for seg grenreoler med gitter i bunn hvor det kunne stables opptil ti dører på hverandre. Dette ville imidlertid kreve en bæreevne på 1.700 kilo per arm og de var usikre på om det fantes. Selskapet kontaktet derfor fire reolleverandører som kom på befaring.

Parallelt startet Norfo prosessen med anskaffelse av nye trucker og Njøs forteller at de tidlig valgte å gå videre med Jungheinrich. Det til tross for at Norfo på den tidligere lokasjonen var nærmeste nabo til leverandøren av truckene de da benyttet.

Ingen av de rene reolleverandørene som Norfo først var i kontakt med kunne imøtekomme kravet om at grenreolene måtte ha en bæreevne på 1.700 kilo per arm. Det var imidlertid ikke noe problem for truckleverandøren. Foto: Henning Ivarson
Ingen av de rene reolleverandørene som Norfo først var i kontakt med kunne imøtekomme kravet om at grenreolene måtte ha en bæreevne på 1.700 kilo per arm. Det var imidlertid ikke noe problem for truckleverandøren. Foto: Henning Ivarson

– Jungheinrich har et godt navn i markedet. Opprinnelig tenkte vi jo bare å kjøpe trucker av dem og jeg ble derfor overrasket da de også tilbød reolløsninger, sier Njøs.

– Jeg visste at de hadde begynt med det, supplerer Kenneth Attestog, – men at de også hadde grenreoler med den bærekraften vi etterspurte var overraskende også for meg. Spesielt fordi ingen av de rene reolleverandørene vi var i kontakt med kunne det.

– Så dermed ble valget av leverandør enkelt?

– Ja, det gjorde jo det, og spesielt siden vi fikk både trucker og reoler i en pakke slik at vi bare behøvde å forholde oss til én leverandør som dessuten både var fleksible og gunstige på pris, sier Njøs.

Både han og Attestog er skjønt enige om at grenreoler utstyrt med gitter i bunn danner en meget fleksibel plattform for lagring av gods i ulike lengder. De fremhever også fordelen ved å slippe stolper ytterst som man lett kan hekte seg fast i og ikke minst at sikten gjennom gitteret øker sikkerheten ved håndtering inn og ut av reolene.

Både innkjøpsansvarlig Kenneth Attestog (t.v.) og daglig leder Ivar Njøs er skjønt enige om at grenreoler utstyrt med gitter i bunn danner en meget fleksibel plattform for lagring av gods i ulike lengder. Foto: Henning Ivarson
Både innkjøpsansvarlig Kenneth Attestog (t.v.) og daglig leder Ivar Njøs er skjønt enige om at grenreoler utstyrt med gitter i bunn danner en meget fleksibel plattform for lagring av gods i ulike lengder. Foto: Henning Ivarson

Fleksibel truckleveranse

Når man prater med Njøs og Attestog tar det ikke lang tid før man oppfatter at begge er svært opptatt av å oppnå mest mulig fleksibilitet på nær sagt alle områder. De legger derfor ikke skjul på at dette også betød mye ved truckleveransen. Siden de måtte ha trucker med en gang de overtok det nye lageret, utstyrte Jungheinrich dem med to lånetrucker. Var de ikke fornøyd med disse kunne de enkelt skiftes ut med andre. Valget falt til slutt på en fireveis ETV Q25 skyvemasttruck med en løftekapasitet på 2,5 tonn, en ERE 120 snile og en pent brukt 5-tonns EFV 550 elektrisk motvektstruck.

Njøs er spesielt stolt av fireveistrucken og trekker både frem det lave lydnivået, de utskyvbare gaflene som ofte er helt nødvendige for å unngå skader og kameraet som høyner sikkerheten på lageret.

– Men var strengt tatt nødvendig med en fireveistruck?

– Nei, det var vel egentlig ikke det. Vi klarte oss så vidt det var med den konvensjonelle skyvemasttrucken vi lånte i starten, men vi får mer og mer lange gjenstander inn på lageret og det sier seg selv at slikt gods transporteres best i lengderetningen. Men samtidig er jo dette en mer krevende truck å kjøre og som krever trening, sier Njøs.

Akkurat det kan Morten Hansen skrive under på. Han har tretti års erfaring som truckfører, men siden det hovedsakelig har vært på motvekt er han ikke helt på godfot med den nye trucktypen ennå. Men det kommer, og i det nye lageret stortrives han.

– For ikke å binde opp for mye kapital er truckene finansiert gjennom en kombinasjon av leasing og kjøp. Vi synes det er en grei måte å gjøre det på, sier Njøs.

I tillegg til de mange grenreolene leverte Jungheinrich Norge også disse mobile småvarereolene som benyttes til lagring av ulike beslag, dørhåndtak, låskasser og andre reservedeler. Foto: Henning Ivarson
I tillegg til de mange grenreolene leverte Jungheinrich Norge også disse mobile småvarereolene som benyttes til lagring av ulike beslag, dørhåndtak, låskasser og andre reservedeler. Foto: Henning Ivarson

Stor produktbredde

Norfo tilbyr en rekke produkter innen sikkerhet og til sikring av liv og verdier. Primært dreier det seg om dører, luker og porter som tilbys i et imponerende antall varianter. Har man behov for celledører, eksplosjonssikrede dører, gasstette dører, kjøleromsdører, skuddsikre dører, EMP skjermdører, trykkdører – eller nær sagt hva det måtte være, ja så har Norfo det. Luker og porter tilbys i minst like mange spesialvarianter, i tillegg til at selskapets tekniske avdeling også skreddersyr løsninger. Norfo har for øvrig også en egen avdeling for både profesjonell montering og service.

En del av produktene blir produsert av datterselskapet Mekanor AS som holder til et par mil sør for Røros. Njøs forteller at de har en rammeavtale med Statnett og at de leverer mye til kraftbransjen. Også Forsvarsbygg er en stor kunde og det var nettopp behovet for å kunne lagre blant annet tunge sikkerhets- og kraftverksdører som var årsaken til at selskapet satte høye krav til reolenes bæreevne.

Det er imidlertid branndører fra den svenske produsenten Hellbergs Ståldörrar som er brødvaren og som det lagres desidert flest av på Skedsmokorset.

Ikke hele lagerflaten er fylt opp med grenreoler. I det ene hjørnet av lageret er det et uinnredet område på et par hundre kvadratmeter hvor det i dag blant annet foretas utskjæring av dører og andre verkstedarbeider. Samtidig har Norfo oppnådd en fleksibilitet ved at det kan benyttes til konvensjonell lagerplass dersom markedet skulle endre seg.

Stableporter inngår i det store sortimentet til Norfo. Til høyre står noen av selskapets mange sikkerhetsporter utstilt. Foto: Henning Ivarson
Stableporter inngår i det store sortimentet til Norfo. Til høyre står noen av selskapets mange sikkerhetsporter utstilt. Foto: Henning Ivarson

I åpningen inn til dette området er det montert en spesiell stableport fra den tyske produsenten Butzbach. Njøs og Attestog beskriver den i så rosende ordelag at man raskt forstår at porten er hentet fra eget sortiment. De forteller at stableporter egner seg spesielt godt der det er liten plass for tradisjonelle leddporter i oppheist stilling, enten oppover veggen eller langs taket innover i bygget. De oppgis å ha god isolasjonsevne og er produsert i glassfiber som slipper gjennom nær 80 prosent av lyset. Portelementene kan også være av laminert glass, som gjør at man alltid vil kunne se gjennom porten, i motsetning til det tradisjonelle pleksiglasset som ofte får riper og blir dels ugjennomsiktig.

Njøs opplyser at porter har blitt et viktig forretningsområde for Norfo. Også her er utvalget stort og inkluderer blant annet verdens raskeste hurtigport med en hastighet på fem meter per sekund og hangarporter som blant annet er levert på Gardermoen. Tradisjonelle garasje- og industriporter holder de seg imidlertid unna.

Ved rampen for enden bygget stod denne sikkerhetsporten klar for transport til et kraftverk i Nord-Norge. Foruten å sikre mot innbrudd er den også brann- og eksplosjonssikker. Porten veier rundt 1.000 kilo og er så stor at den må transporteres på skrå. Den er produsert av datterselskapet Mekanor og Norfo er nesten alene om å kunne levere så store slagporter. I bakgrunnen ser vi selskapets nyervervede elektriske 5-tonner. Foto: Henning Ivarson
Ved rampen for enden bygget stod denne sikkerhetsporten klar for transport til et kraftverk i Nord-Norge. Foruten å sikre mot innbrudd er den også brann- og eksplosjonssikker. Porten veier rundt 1.000 kilo og er så stor at den må transporteres på skrå. Den er produsert av datterselskapet Mekanor og Norfo er nesten alene om å kunne levere så store slagporter. I bakgrunnen ser vi selskapets nyervervede elektriske 5-tonner. Foto: Henning Ivarson

Lageret ble en døråpner

Selv om det foreløpig er ganske glissent i grenreolene, lagerfører Norfo likevel langt flere dører nå enn de gjorde på den forrige lokasjonen. Njøs påpeker at dette selvfølgelig binder opp en del mer kapital, men samtidig er det svært viktig med tilgjengelighet i markedet og korte leveringstider.

– Med økt lagerkapasitet har vi kunnet inngå kjedeavtaler med blant annet Gausdal Landhandleri samtidig med at vi kommet inn hos byggevarekjeder som for eksempel Maxbo. Vi står også langt sterkere overfor andre store kunder og kan være med på større prosjekter enn tidligere. Vi kommer i år til å få en vesentlig høyere omsetning enn i fjor og det er ingen tvil om at den positive utviklingen vi nå er inne i skyldes det nye lageret, avslutter Ivar Njøs.

Abonner på Logistikk & Ledelse