Løser 95 % av feilene ved første besøk

Mange trucktilbydere opererer med en responstid på én til to timer, men hva hjelper det hvis ståtiden er to dager?

Per-Erik Mogren, salgssjef for UniCarriers i Sverige og i Norge, er stolt av at de opererer med en «first visit fix rate» på hele 95 prosent.
Per-Erik Mogren, salgssjef for UniCarriers i Sverige og i Norge, er stolt av at de opererer med en «first visit fix rate» på hele 95 prosent. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

En stor servicebil var et sentralt element på standen til UniCarriers på årets «Logistik & Transport» i Göteborg. Selskapet har videreført servicekulturen som Atlet var kjent for allerede flere tiår tilbake. Når teknikerne er ute hos kundene sier de sjelden nei til forespørslene de ofte får om også å skru på annet – ikke bare fremmedmerker, men også på porter, lifter eller hva det måtte være. En god ekstraservice til kundene og god butikk for UniCarriers.

Aller best er selvfølgelig teknikerne på sine egne maskiner og kombinert med et svært rikholdig utvalg av slite- og reservedeler i bilene gjør at de løser 95 prosent av feilene ved første besøk. Ifølge Per-Erik Mogren, salgssjef for UniCarriers i Sverige og i Norge, er det ikke mange av konkurrentene som kan vise til en så høy «first visit fix rate».

Lokalkunnskap

Her i landet har UniCarriers fortsatt vagt å konsentrere seg om det sentrale Østlandet og det i seg selv bidrar selvfølgelig i stor grad til kort responstid. Dessuten ringer kundene gjerne direkte til teknikeren hvilket ytterligere kutter ned på responstiden. Teknikerne har på sin side god kunnskap om den aktuelle kunden hvilke trucker som finnes der at han ikke behøver å kjøre to ganger. Teknikeren vet at han har med seg delene som behøves.

Mange felles komponenter

På vår kommentar om at UniCarriers må ha veldig store servicebiler, smiler ettermarkedssjef Göran Andersson lurt. Han viser til at Atlets grunnlegger Knut Jacobsson tidlig innførte et modulprinsipp i produksjonen. Resultatet er at samme del benyttes på en rekke forskjellige lagertrucker og det samme er også tilfellet med mange av motvektstruckene til UniCarriers. Andersson forteller at han tidligere jobbet hos en annen truckprodusent som skrøt av at de hadde 240.000 ulike deler på lager. Selv skryter han av at UniCarriers bare har 5.000.

Rekordsalg

I likhet med de aller fleste truckprodusentene er også UniCarriers svært godt fornøyd med salget her i landet i 2018. Espen Bekkevold, områdesalgssjef i UniCarriers Norway, opplyser at introduksjonen av de nye elektriske 3- og 4-hjulingene i TX-serien fra 1,25 til 2 tonn har gitt merket et skikkelig løft i motvektssegmentet. Det samme er tilfelle med 80-volteren MX med løftekapasitet fra 2,5 til 3,5 tonn og som for øvrig er identisk med Mitsubishi EdiA EX.

UniCarriers ble som mange vet etablert i 2011 gjennom sammenslåingen av de tre truckmerkene Nissan, Atlet og TCM. Selv om det nå har gått tre år etter at virksomheten kjøpt av Mitsubishi, opplyser Bekkevold at det fortsatt er sparsomt med informasjon rundt den fremtidige strukturen utover at de skal fortsette å operere med flere varemerker. Han legger til at det heller ikke er noe problem da de sjelden møter hverandre.