UPS-logoen verdsettes til 22 milliarder dollar

UPS er ifølge Brand Finance  verdens klart høyest verdsatte logistikkselskap.

UPS er ifølge Brand Finance verdens klart høyest verdsatte logistikkselskap. Foto: UPS

Publisert Oppdatert
FedEx: klar nummer to på rankingen til Brand Finance med en markedsverdi på 17 milliarder dollar.

FedEx: klar nummer to på rankingen til Brand Finance med en markedsverdi på 17 milliarder dollar. Foto: FedEx

Japan Railways Group (JR) ligger på tredjeplass.

Japan Railways Group (JR) ligger på tredjeplass. Foto: Wikimedia

Brand Finance rangerer DHL som nummer fire.

Brand Finance rangerer DHL som nummer fire. Foto: DHL

Union Pacific ligger på femteplass med en markedsverdi på 5 milliarder dollar. Selskapet disponerer 8.500 lokomotiver og har det største nettverket i USA.

Union Pacific ligger på femteplass med en markedsverdi på 5 milliarder dollar. Selskapet disponerer 8.500 lokomotiver og har det største nettverket i USA. Foto: UP

Hvert år vurderer det anerkjente britiske konsulentselskapet Brand Finance verdien på tusenvis av verdens største selskaper.

Innenfor transport- og logistikkindustrien troner amerikanske UPS desidert på toppen med en fastslått verdi på 22,1 milliarder dollar. På en like klar andreplass  følger FedEx med 17,0 milliarder dollar, etterfulgt av Japan Railways Group (JR) på tredje plass.

De to eneste skandinaviske selskapene på listen over de 25 mest verdifulle logistikkmerkevarene er Maersk på 12. plass og DSV på 21. plass.

Hele rangeringen til Brand Finance ser slik ut (tall i millioner dollar):

  1. UPS (USA), 22.128
  2. FedEx (USA), 17.092
  3. JR (Japan), 12.233
  4. DHL (Tyskland), 10.251
  5. Union Pacific (USA), 8.005
  6. Mclane Company (USA), 4.898
  7. Poste Italiane (Italia), 4.023
  8. La Poste (Frankrike), 3.933
  9. CSX (USA), 3.849
  10. CN (Canada), 3.818
  11. BNSF Railway (USA), 3.712
  12. Maersk (Danmark), 3.397
  13. Deutsche Post (Tyskland), 3.299
  14. DB (Tyskland), 3.006
  15. Norfolk (USA), 2.956
  16. Royal Mail (England), 2.739
  17. MTR (Kina), 2.358
  18. C. H. Robinson (USA), 1.759
  19. CP (Canada), 1.734
  20. Kuehne + Nagel (Sveits), 1.696
  21. DSV (Danmark), 1.488
  22. NYK (Japan), 1.391
  23. Yamato (Japan), 1.224
  24. Viterra (Canada), 949
  25. Expeditors (USA) 941

Selv om UPS ligger på toppen i logistikkbransjen, er selskapet likevel bare nummer 48 på Brand Finance' liste over samtlige av verdens mest verdifulle merkevarer.

Her ligger Google øverst (109,4 milliarder dollar), etterfulgt av Apple (107,1), Amazon (106,3), AT&T (87,0) og Microsoft (76,2 milliarder dollar).

 

 

UPS - United Parcel Service Inc - ble etablert i 1907 og har hovedkontor i Atlanta/Georgia. Selskapet omsatte i 2015 for 58,4 milliarder dollar og håndterer årlig rundt 4,7 milliarder pakker og dokumenter. Selskapet har 237 egeneiede fly i tillegg til 306 innleide og 105.000 kjøretøyer.

UPS - United Parcel Service Inc - ble etablert i 1907 og har hovedkontor i Atlanta/Georgia. Selskapet omsatte i 2015 for 58,4 milliarder dollar og håndterer årlig rundt 4,7 milliarder pakker og dokumenter. Selskapet har 237 egeneiede fly i tillegg til 306 innleide og 105.000 kjøretøyer. Foto: UPS