Utvikler fjernstyrte brannbåter

Kongsberg Maritime er med på utviklingen av en ny serie ubemannede brannbåter som vil gjøre det mulig å slukke branner på nært hold mens brannmannskapet kan holde seg på trygg avstand.

RALamander 2000 drar nytte av både den omfattende erfaringen Robert Allan Ltd. har innen design av brannbåter og Kongsberg Maritimes verdensledende ekspertise innen kontroll, kommunikasjon og registrering for maritime bruksområder. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

RALamander 2000 drar nytte av både den omfattende erfaringen Robert Allan Ltd. har innen design av brannbåter og Kongsberg Maritimes verdensledende ekspertise innen kontroll, kommunikasjon og registrering for maritime bruksområder. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

Publisert Oppdatert

For å ivareta de stadig nye kravene til sikkerhet i moderne havner samarbeider de Vancouver-baserte skipsarkitektene og mariningeniørene i Robert Allan Ltd. og de internasjonale marinteknologispesialistene i Kongsberg Maritime om å utvikle en helt ny type fjernstyrt brannbåt som vil gjøre det mulig å bekjempe farlige branner i havneområder på en mer aggressiv og tryggere måte enn tidligere.

Det første fartøyet i serien, 20 meter lange RALamander 2000, vil være utstyrt med FiFi 1-funksjon med en total pumpekapasitet på 2.400 kbm/t med valgfritt skum. En nedfellbar mast kan løfte én av de tre vannkanonene til et høyt punkt for slukking av branner på skipsdekk eller en kai. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

Det første fartøyet i serien, 20 meter lange RALamander 2000, vil være utstyrt med FiFi 1-funksjon med en total pumpekapasitet på 2.400 kbm/t med valgfritt skum. En nedfellbar mast kan løfte én av de tre vannkanonene til et høyt punkt for slukking av branner på skipsdekk eller en kai. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

Den ubemannede RALamander-brannbåten er fjernstyrt, noe som gjør det mulig å slukke branner på nært hold og inne i flammene mens brannmannskapet kan holde seg på trygg avstand. Branner der containere, petrokjemiske produkter, strukturer på land eller fartøy er involvert, kan bekjempes raskere i situasjoner der giftig røyk eller eksplosjonsfare forhindrer bemannede fartøy i å rykke ut på en effektiv måte. RALamander kan brukes som et tilskudd til konvensjonelle hjelpemidler til brannslukking, men kan også brukes alene.

Forskjellige grader av autonomi

Kontroll- og kommunikasjonssystemet til Kongsberg Maritime vil være utstyrt med en robust trådløs tilkobling til en delvis bærbar RALamander-betjeningskonsoll som kan plasseres på en bemannet brannbåt eller på et annet egnet fartøy som en bukserbåt eller losbåt. Den trådløse tilkoblingen vil ha høy båndbredde og lav latens. Akkurat som andre autonome kontrollsystemer fra Kongsberg gjør den allsidige arkitekturen til RALamanders kontrollsystem det mulig å velge mellom forskjellige grader av autonomi. Disse ulike nivåene kan konfigureres eller oppgraderes i fremtiden, slik at de passer til operatørens eller havnens skiftende behov.

Den ubemannede RALamander-brannbåten er fjernstyrt, noe som gjør det mulig å slukke branner på nært hold og inne i flammene mens brannmannskapet kan holde seg på trygg avstand. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

Den ubemannede RALamander-brannbåten er fjernstyrt, noe som gjør det mulig å slukke branner på nært hold og inne i flammene mens brannmannskapet kan holde seg på trygg avstand. Illustrasjon: Robert Allan/Kongsberg

Automatiske funksjoner for brannslukking

Det første fartøyet i serien, 20 meter lange RALamander 2000, vil være utstyrt med FiFi 1-funksjon med en total pumpekapasitet på 2.400 kbm/t med valgfritt skum. En nedfellbar mast kan løfte én av de tre vannkanonene til et høyt punkt for slukking av branner på skipsdekk eller en kai. En rekke automatiske funksjoner er planlagt for brannslukking, inkludert dynamisk plassering, vannspruting mot et låst mål og “linjebeskyttelse”, der RALamander automatisk flytter seg frem og tilbake langs en linje mens den retter et beskyttende spraydekke mot strukturer på land eller fartøy som er truet av en brann. En lav profil gjør det også mulig å slukke branner under brygger eller kaier på avstand. Hvis et brennende fartøy er en trussel mot omgivelsene, kan RALamander brukes til å taue det på sikker avstand ved hjelp Grapnel Emergency Towing-systemet (GET).

Abonner på Logistikk & Ledelse