Utvikler tung hydrogentruck

Kalmar har innledet et samarbeid med det svenske forskingsinstituttet TFK og stålprodusenten SSAB om å utvikle en 14-tonns hydrogendrevet truck.

I Oxelösund benytter stålprodusenten SSAB i dag et femtitalls trucker og andre kjøretøyer, hovedsakelig med fossilt drivstoff. Den nye hydrogentrucken vil bare ha utslipp av vann og vil således være en langt mer miljøvennlig løsning.
I Oxelösund benytter stålprodusenten SSAB i dag et femtitalls trucker og andre kjøretøyer, hovedsakelig med fossilt drivstoff. Den nye hydrogentrucken vil bare ha utslipp av vann og vil således være en langt mer miljøvennlig løsning. Foto: Kalmar
Publisert Oppdatert
SSAB (opprinnelig Svenskt Stål AB) er en ledende global leverandør av høyfast stål. Produksjonsanleggene i Sverige, Finland og i USA har en årlig produksjonskapasitet på 8,8 millioner tonn stål. Konsernet har i tillegg anlegg som bearbeider og ferdigstiller ulike stålprodukter i en rekke land. Konsernet har rundt 16.000 ansatte i 50 land og omsatte i 2014 for rundt 60 milliarder svenske kroner. Bildet viser det aktuelle anlegget i Oxelösund.
SSAB (opprinnelig Svenskt Stål AB) er en ledende global leverandør av høyfast stål. Produksjonsanleggene i Sverige, Finland og i USA har en årlig produksjonskapasitet på 8,8 millioner tonn stål. Konsernet har i tillegg anlegg som bearbeider og ferdigstiller ulike stålprodukter i en rekke land. Konsernet har rundt 16.000 ansatte i 50 land og omsatte i 2014 for rundt 60 milliarder svenske kroner. Bildet viser det aktuelle anlegget i Oxelösund. Foto: SSAB

Målet er å komme frem til en bærekraftig truckløsning for den store stålprodusenten SSAB i Oxelösund, noen mil nordøst for Norrköping på den svenske østkysten.

Trucken som skal utvikles vil ha en løftekapasitet på 14 tonn og skal kun benytte hydrogen som drivstoff. Ettersom avgassene bare er vann, vil maskinen være en langt mer miljøvennlig løsning på produksjonsanlegget i Oxelösund som i dag benytter et femtitalls trucker og andre kjøretøyer, hovedsakelig med fossilt drivstoff.

 

To års utviklingsprosjekt

Prosjektet gjennomføres i nært samarbeid mellom Kalmar, SSAB og forskningsinstituttet TFK – TransportForsK. Prosjektet har et budsjett på over ti millioner svenske kroner, og blir finansiert av svenske energimyndigheter, SSAB og Kalmar .

Gaffeltrucken skal benyttes til interne transporter og håndtering og vil bli testet ut ordinær drift i løpet av fem til åtte måneder, døgnet rundt. Effektene av å benytte brenselceller vil bli analysert og vurdert ut fra blant annet energieffektivitet, miljøeffekter og driftsøkonomi.

– Kalmars strategi er å bli en ledende leverandør av bærekraftige løsninger for tung materialhåndtering og dette initiativet viser at vårt mål er å samarbeide med de ledende aktørene, sier Thomas Malmborg, Vice President Forklift Trucks i Kalmar.

Trucken som skal utvikles vil ta utgangspunkt i Kalmars serie av trucker med løftekapasitet fra 9 til 18 tonn.
Trucken som skal utvikles vil ta utgangspunkt i Kalmars serie av trucker med løftekapasitet fra 9 til 18 tonn. Foto: Kalmar