23948sdkhjf

Utvikler tung hydrogentruck

Kalmar har innledet et samarbeid med det svenske forskingsinstituttet TFK og stålprodusenten SSAB om å utvikle en 14-tonns hydrogendrevet truck.

Målet er å komme frem til en bærekraftig truckløsning for den store stålprodusenten SSAB i Oxelösund, noen mil nordøst for Norrköping på den svenske østkysten.

Trucken som skal utvikles vil ha en løftekapasitet på 14 tonn og skal kun benytte hydrogen som drivstoff. Ettersom avgassene bare er vann, vil maskinen være en langt mer miljøvennlig løsning på produksjonsanlegget i Oxelösund som i dag benytter et femtitalls trucker og andre kjøretøyer, hovedsakelig med fossilt drivstoff.

To års utviklingsprosjekt

Prosjektet gjennomføres i nært samarbeid mellom Kalmar, SSAB og forskningsinstituttet TFK – TransportForsK. Prosjektet har et budsjett på over ti millioner svenske kroner, og blir finansiert av svenske energimyndigheter, SSAB og Kalmar .

Gaffeltrucken skal benyttes til interne transporter og håndtering og vil bli testet ut ordinær drift i løpet av fem til åtte måneder, døgnet rundt. Effektene av å benytte brenselceller vil bli analysert og vurdert ut fra blant annet energieffektivitet, miljøeffekter og driftsøkonomi.

– Kalmars strategi er å bli en ledende leverandør av bærekraftige løsninger for tung materialhåndtering og dette initiativet viser at vårt mål er å samarbeide med de ledende aktørene, sier Thomas Malmborg, Vice President Forklift Trucks i Kalmar.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078