Velkjent truck-logo forsvinner

En av truckbransjens mest innarbeidede logoer er snart historie. I løpet av høsten vil alle BT-trucker bli utstyrt med Toyota-logo.

Trrekk-trucken BT Movit vil beholde modellbenevnelsen, men blir senere i år utstyrt med Toyota-logo i fronten
Trrekk-trucken BT Movit vil beholde modellbenevnelsen, men blir senere i år utstyrt med Toyota-logo i fronten Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert
Selv om logoen forsvinner, vil BT fortsatt komme frem i forbindelse med modellbenevnelsen.
Selv om logoen forsvinner, vil BT fortsatt komme frem i forbindelse med modellbenevnelsen. Foto: Henning Ivarson

BT Products i svenske Mjölby har lenge vært Europas største produsent av lagertrucker og etter at BT Industries ble kjøpt opp av Toyota i 2000 har det kontinuerlig vært spekulert om hvor lenge BT skulle beholdes som et eget brand. Under en pressekonferanse som Toyota Material Handling Europe avholdt i Hannover i dag kom svaret: i løpet av høsten vil alle BT-trucker bli utstyrt med Toyota-logo.

BT forsvinner imidlertid ikke helt fra truckene og vil fortsatt benyttes i kombinasjon med modellbenevnelsen, som for eksempel ledestableren BT Staxio eller skyvemasttrucken BT Reflex.

 

Fabrikkene skifter navn

Fabrikken i Mjölby skifter nå navn fra BT Products til Toyota Material Handling Manufacturing Sweden. Tilsvarende navneskifter vil også bli foretatt av fabrikkene i italienske Bologna (CESAB) som i hovedsak produserer elektriske motvektstrucker og TIESA i franske Ancenis som produserer motvektstrucker med forbrenningsmotor. De tre fabrikkene hadde i fjor et samlet årlig produksjonsvolum på 77.000 trucker.

 

Europas nest største

Toyota har nå passert Linde og er blitt Europas nest største truckleverandør bak Jungheinrich.

Toyota er nummer én i både Asia og USA og har et klart mål om å oppnå samme posisjon også i Europa. Dersom man utelater det tyske markedet innehar merket denne posisjonen allerede.