Lanserer batteridrevet teleskoptruck

JCB Teletruck 30E-19 er verdens første serieproduserte helelektriske teleskopiske motvektstruck.

Sidemontert bom og lang rekkevidde fremover kjennetenger JCBs teletrucker, også den elektriske.
Sidemontert bom og lang rekkevidde fremover kjennetenger JCBs teletrucker, også den elektriske. Foto: JCB
Publisert Oppdatert

Denne uken lanserte JCB en elektrisk versjon av deres TLT-modeller (gaffeltrucker med teleskopisk bom).

Trucken heter JCB 30-19E og er den første elektriske drevne modellen i sin serie.

Teletruck kan plassere en 1600 kg last 3 meter inne i en varebil.
Teletruck kan plassere en 1600 kg last 3 meter inne i en varebil. Foto: JCB

Til nå har JCBs Teletruck-er vært drevet med diesel og LPG og brukt overveiende utendørs.

Siden 90-tallet

JCB Teletruck, som ble lansert i oktober 1997, skal ifølge JCB fortsatt være verdens eneste teleskopiske gaffeltruck. Konseptet tilbyr brukerne fordelen med rekkevidde forover, takket være den teleskopiske bommen.

Med lanseringen av den nye elektriske modellen passer Teletruck nå til en rekke oppgave inne i bygninger, så vel som utenfor – og tilbyr en ny generasjon kunder fordelene med kostnadsbesparelser og mindre plassbehov som brukere har satt pris på de siste to tiårene.

Takket være den elektriske drivlinjen kan den nye JCB Teletruk med klatre opp en 21 % helling eller en rampe sier JCB.
Takket være den elektriske drivlinjen kan den nye JCB Teletruk med klatre opp en 21 % helling eller en rampe sier JCB. Foto: JCB

Blybatteri

Strømmen leveres av et 80-volts blybatteri som kan vare et helt åttetimersskift på en enkelt lading. Batterirommet er plassert bak på trucken, og er utviklet slik at det går raskt og enkelt å skifte batteri. Ved hjelp av et heiseapparat med ett punkt eller en annen gaffeltruck kan batteriet skiftes på rundt 2 minutter.

Noen tall og specs:

Med elektrisk drivlinje skal den klare 21% helling/rampe.
Fullt friløft på 1575 mm som standard.
Løftekapasitet på 1900 kg ved 2 meter.
Kan plassere en 1600 kg pall 3 meter inne i en varebil.
Har Load Motion Control som varsler om fullt løft.
Har Command Plus førerhytte, 2,2 meter høy.









Med argumenter som at man kan spare 70 m² med plass per truck med lasting fra én side, skal JCB friste logistikkfolket.
Med argumenter som at man kan spare 70 m² med plass per truck med lasting fra én side, skal JCB friste logistikkfolket. Foto: JCB