Verdens største hybridskip

Color Line og Ulstein Verft har inngått en intensjonsavtale om bygging av verdens største hybridskip.

Skipet er planlagt satt inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019.
Skipet er planlagt satt inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019. Foto: Ulstein Verft
Publisert Oppdatert

Fergen blir en plug-in-hybrid, der batteriene blir ladet via en kabel fra eget landstrømanlegg eller ombord fra skipets generatorer.

Skipet er planlagt satt inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019.

Det vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord og vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.

Skipet har fått arbeidsnavnet Color Hybrid og vil være 160 meter langt. Kapasiteten på 2.000 passasjerer og ca. 500 biler er nesten det dobbelte av M/S Bohus, som etter planen skal fases ut når den nye fergen skal settes i drift.

 

Norsk verftsindustri er konkurransedyktig

– Dette er en viktig milepæl for oss, og vi er svært glade over å ha blitt valgt til partner på dette utrolig spennende prosjektet. Vi ser fram til det videre samarbeidet med Color Line, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group, som opplyser at hybridskipet skal designes av Fosen.

– Det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Miljø er en akselerator for Color Line, der selskapet blant annet har installert landstrøm i Oslo, Larvik og Kristiansand. Med landstrøm i Sandefjord vil alle norske havner til Color Line ha landstrømanlegg.

– Vi har ambisjoner om å være ledende innen europeisk nærskipsfart, og Color Hybrid er et nytt bevis på dette, sier Kleivdal i Color Line.

Skipet vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord og vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.
Skipet vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord og vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området. Foto: Ulstein Verft