Linde med converterdrift

Verdenspremiere på "billigserie" fra 10 til 16 tonn

Linde har lansert nye motvektstrucker fra 10 til 16 tonn med converterdrift. Den norske importøren Hesselberg Truck har stor tro på den nye serien som vil være et rimeligere alternativ til Lindes ordinære hydrostatserie.

Denne 12-tonns utgaven fra den nye HT100Ds-HT160Ds-serien frontet inngangspartiet til Truck 2015 i Göteborg. Foto: Henning Ivarson

Denne 12-tonns utgaven fra den nye HT100Ds-HT160Ds-serien frontet inngangspartiet til Truck 2015 i Göteborg. Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert

Den nye serien hadde verdenspremiere på Truck 2015 som ble arrangert i tilknytning til den store konferansen Logistik & Transport i Göteborg som ble avholdt 19. til 21. mai.

Linde er viden kjent for sine hydrostattrucker, men salgssjef Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck AS ser likevel frem til den nye serien HT100Ds-HT160Ds med konvensjonell converterdrift. Han forteller at flere kunder har et økende fokus på kostnader og har stor tro på at de vil selge mange av de nye truckene med løftekapasitet fra 10 til 16 tonn som vil være vesentlig billigere enn Lindes konvensjonelle serie.

 

Monteres i Kina

De nye truckene er bygget opp av velkjente og godt utprøvde europeiske komponenter, men vil bli montert på Lindes fabrikk i Kina som til nå har produsert trucker til det asiatiske markedet. Drivlinjen består av Mercedes-Benz motor, ZF girkasse og Kessler aksler. For øvrig har de svært mye til felles med Lindes hydrostattrucker i samme vektklasse.

Seien består av ti modeller med løftekapasitet på henholdsvis 10, 12, 14, 15 og 16 tonn og som alle kan leveres med lastsenter på 600 eller 1.200 mm

Produksjonen vil starte opp i august/september og i skrivende stund er det usikkert når de vil være tilgjengelige for norske kunder.