Verdenspremiere: skyvemast på en helt ny måte

I stedet for å måtte designe trucken rundt et stort og dominerende batteri, har Jungheinrich for første gang kunne konstruere en truck rundt føreren.

Europeisk fagpresse fikk en sniktitt på ETV216i under et pressearrangement i Hamburg i slutten av januar. Verdenspremieren fant sted under LogiMAT som åpnet dørene den 13. mars. Foto: Henning Ivarson
Europeisk fagpresse fikk en sniktitt på ETV216i under et pressearrangement i Hamburg i slutten av januar. Verdenspremieren fant sted under LogiMAT som åpnet dørene den 13. mars. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Den nye skyvemasttrucken Jungheinrich ETV 216i er den første trucken i verden som er blitt lansert med et grunndesign basert på et Litium-ionbatteri.

Siden disse batteriene er vesentlig mindre enn konvensjonelle bly-/syrebatterier og at cellene dessuten kan settes sammen like fleksibelt som LEGO-klosser, kunne designerne for første gang sette truckføreren i fokus. Li-ionbatteriet er blitt integrert i chassiset og det har resultert i en dramatisk forbedring av både sikten, ergonomien og plassen til truckføreren. Resultatet er ifølge produsenten et langt bedre arbeidsmiljø i tillegg til økt sikkerhet og effektivitet på lageret.

Batteriet på den nye skyvemasttrucken til Jungheinrich er integrert i chassiset. På konvensjonelle skyvemasttrucker strekker brystningen seg helt opp til joy-sticken, men her ser vi at den beskjedne høyden bidrar til vesentlig bedre sikt til både støttebenshjul, gafler og last. Foto: Henning Ivarson
Batteriet på den nye skyvemasttrucken til Jungheinrich er integrert i chassiset. På konvensjonelle skyvemasttrucker strekker brystningen seg helt opp til joy-sticken, men her ser vi at den beskjedne høyden bidrar til vesentlig bedre sikt til både støttebenshjul, gafler og last. Foto: Henning Ivarson

Europeisk fagpresse fikk en sniktitt på ETV216i under et pressearrangement i Hamburg i slutten av januar, men nyheten hadde sperrefrist frem til åpningen av store logistikkutstillingen LogiMAT i Stuttgart hvor trucken hadde sin verdenspremiere den 13. mars.

Jungheinrich ETV 216i har en løftekapasitet på opptil 1.600 kilo og løftehøyder opptil 10,7 meter. Den nye trucken settes i produksjon i mai og produsenten opplyser at fordelene med Li-ion-teknologien også vil ligge til grunn ved design av andre trucktyper.

Video fra lanseringen

Salgssjef Arne Husborn i Jungheinrich er stor og røslig, men har likevel godt med plass rundt seg i den nye skyvemasttrucken. Foto: Henning Ivarson
Salgssjef Arne Husborn i Jungheinrich er stor og røslig, men har likevel godt med plass rundt seg i den nye skyvemasttrucken. Foto: Henning Ivarson

Verdenspremiere 2: Lanserer miniload

For første gang lanserer Jungheinrich et produkt som ikke er konstruert for pallehåndtering.

Med introduksjonen av miniloadkranen STC 2B1A tar produsenten et viktig skritt inn også i lettgodsmarkedet.

Tre nye patenter er tatt i bruk i den nye miniloadkranen; en ny lettvekts mastdesign med maksimum stabilitet, et nytt skinnekonsept og et mer plassbesparende drivsystem.

STC 2B1A oppgis å være den sterkeste i sin klasse og har en kjørehastighet på 6 meter per sekund. Den er utstyrt med SuperCaps som lagrer energi ved bremsing og som frigjøres ved akselerasjonen som derfor er svært høy. Den nye miniloadkranen hadde verdenspremiere på LogiMAT i dag, og vi kommer tilbake med mer informasjon.

Abonner på Logistikk & Ledelse