Skal fjerne 40.000 lastebiltransporter med elektrisk, selvkjørende skip i Norge

133 Enova-millioner til verdens første autonome, hel-elektriske containerskip.

Yara Birkeland er verdens første førerløse og hel-elektriske containerskip. Illustrasjon: Yara
Yara Birkeland er verdens første førerløse og hel-elektriske containerskip. Illustrasjon: Yara
Publisert Oppdatert

Tungt.no har tidligere omtalt skipet Yara Birkeland som har en kapasitet på 105 TEU.

Les også: Verdens første autonome og utslippsfrie containerskip

Nå er det klart at skipet vil få støtte av Enova som har gitt tilsagn om 133,6 millioner kroner til prosjektet.

- Dersom de lykkes, betyr dette ei ny tid for godstransport til sjøs, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad i en pressemelding.

– Interessen for autonom transport er stor, men samtidig er mange skeptiske til om det er mulig i praksis og om det er trygt. Det aller viktigste dette prosjektet vil bidra til, er å vise at selvkjørende godstransport til sjøs er gjennomførbart, og gir de effektene vi ønsker, sier Nakstad i Enova.

Hvilke transporter skal erstattes?

Ved Herøya industripark i Telemark produserer Yara mineralgjødsel. Noe av gjødselen fraktes i dag videre med bil til containerterminaler i Brevik og Larvik. Det er disse biltransportene som skal erstattes.

Ifølge Yara er det snakk om 40.000 årlige lastebilturer og en kjørt distanse på rundt en million kilometer.

Må være helektrisk og autonomt for å være lønnsom

Yara har gjort beregninger som viser at en flytting av gods fra vei til sjø ikke vil være lønnsom før både fartøy og logistikk både er helelektrisk og helautonomt. Tilsagnet fra Enova bidrar til å senke den økonomiske risikoen ved prosjektet.

- For oss i det private næringsliv er det en nødvendig trygghet å ha myndighetene ved vår side når vi utvikler ny teknologi og skaper nye næringer. Det gir oss mulighet til å være vågale. Yara Birkeland er et svært godt eksempel på offentlig-privat samarbeid i praksis, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.

Det er Kongsberg Gruppen som utvikler og leverer det autonome utstyret. Skipet sjøsettes etter planen rundt årsskiftet 2018/2019, og vil i starten være bemannet.