Her er oppgraderte T6

Transporter er i ferd med å bli oppdatert - først ut er Multivan.

T6.1 med oppgraderte lykter og front, resten av nyhetene finner man under skallet.
T6.1 med oppgraderte lykter og front, resten av nyhetene finner man under skallet. Foto: Volkswagen
Publisert Oppdatert

Av Transporter-generasjonene fra T1 til T6 er det solgt mer enn 12 millioner eksemplarer i hele verden.

Nå får hele produktlinjen en oppdatering, noe Volkswagen omtaler som T6.1.

Stikkord er digital, oppkoplet mot Internett og elektrifisert:

Multivan 6.1:

Stor oppdatering: Multivan 6.1 får en ny generasjon infotainment- og assistentsystem.

Helelektrisk versjon: Inntil 77,6 kWh batteri gir mer enn 400 km rekkevidde (NEDC)

Økt sikkerhet: Elektromekanisk servostyring gir mulighet for nye førerassistentsystemer.

Alltid på nett: Integrert eSIM gir tilgang til onlinetjenester.

Nye digitale instrumenter: Infotainment og instrumenter kan personaliseres.

2,0 TDI-motorer med opptil 199 hk.

Lanseres i Norge høsten 2019.

Elektromagnetisk

Den hydrauliske servostyringen i T6 erstattes av et elektromekanisk system i T6.1, som tillater aktive styreinngrep

Førermiljøet digitalt

Oppgraderte Transporter får tredje generasjon MIB3.
Oppgraderte Transporter får tredje generasjon MIB3. Foto: Volkswagen

T6.1 får «Digital Cockpit» (heldigitale instrumenter), og tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3), i T6.1. Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.

Kunden kan velge mellom 8- eller 9,2-tommers skjerm med ny layout.

Som elbil snart

T6.1 vil kunne leveres som helelektrisk nullutslippskjøretøy fra ABT.

Motorytelsen vil være 112 hk (82 kW), med batterikapasitet på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh.

Det gir en rekkevidde på over 400 km etter NEDC-standarden.

Euro 6d-motorer

Motorprogrammet er også konfigurert på ny. T6.1 med forhjulsdrift vil bli tilbydd med 2,0-liters turbodieselmotorer (2,0 TDI) fra start, som alle tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-EVAP.

Den nye basismotoren blir nå 90 hk (66 kW). Neste alternativ blir 110 hk (81 kW), som erstatter de to tidligere motoralternativene på 102 hk (75 kW) og 114 hk (84 kW). 2,0 TDI med 150 hk (110 kW) og 2,0 TDI Biturbo med 199 hk (146 kW) blir overført fra forgjengeren.

T6.1 kommer etterhvert som elbil.
T6.1 kommer etterhvert som elbil. Foto: Volkswagen

Og for Norge...

150hk og 199hk TDI kan bestilles med DSG automatgirkasse og kombinasjon 4MOTION/DSG

Lengre objekter

I varerommet kommer et lastetilvalg for ekstra lange objekter: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand.

– Den nye T6.1 er en bil for her og nå. Vi har tatt et velprøvd kjøretøy, og oppdatert assistentsystem, infotainmentsystemene og Connectivity til dagens «state-of-the-art», sier Dr. Thomas Sedran, toppleder for Volkswagen Nyttekjøretøy.
– Den nye T6.1 er en bil for her og nå. Vi har tatt et velprøvd kjøretøy, og oppdatert assistentsystem, infotainmentsystemene og Connectivity til dagens «state-of-the-art», sier Dr. Thomas Sedran, toppleder for Volkswagen Nyttekjøretøy. Foto: Volkswagen