Volkswagen kutter 30.000 jobber

Skal kutte kostnader med 3,7 milliarder euro, men skal øke på elektrisk og digitalt

Volkswagen har hatt en nedgang fra 2,8 til 1,6 prosent i profittmargin i løpet av det siste året. Målet med effektiviseringen er å nå fire prosent i løpet av år 2020.

Volkswagen har hatt en nedgang fra 2,8 til 1,6 prosent i profittmargin i løpet av det siste året. Målet med effektiviseringen er å nå fire prosent i løpet av år 2020. Foto: Volkswagen

Publisert Oppdatert

Nedbemanningen skal i første omgang gjøres gjennom naturlig avgang og tidlig pensjon. 20.000 av jobbene skal kuttes i Tyskland, resten blir kuttet hovedsakelig i Argentina og Brasil.

Men med 624.000 ansatte er det ikke så dramatisk man skulle tro og det er antatt at det totale antallet av arbeidere som skal vekk vil bli tatt over tid frem til 2020.

Volkswagens Herbert Diess sa på en pressekonferanse:

Alle produsenter må gjenoppbygge seg selv på grunn av de nærstående forandringene i industrien, vi trenger å forberede oss for stormen.

33 milliarder

3,7 milliarder euro, eller 33 milliarder kroner skal spares gjennom effektiviseringen.

Jobbkuttene gjelder kun den delen av selskapet som produserer merket Volkswagen.

I følge tyske medier skal nedbemanningsavtalen være helt avgjørende for selskapets restrukturering etter utslippsskandalen fra i fjor.

Færre modeller

VW skal i følge den tyske avisen Hadelsblatt redusere antall modeller kraftig for å øke produktiviteten med 25 prosent.

3 millioner elbiler i året?

Selskapet skal starte produksjonen av to nye fullelektriske biler ved fabrikkene i Wolfsburg og Zwickau i Tyskland.

Volkswagen venter at satsing på elbilteknologi kan skape 9000 nye arbeidsplasser i årene som kommer.

I tillegg til selve bilene vil en stor del av satsingen være på digitale løsninger.

De har selv uttalt at planlegger å selge opp til tre millioner elektriske kjøretøy hvert år innen 2025 og øke på løsninger som bildeling.