Tett verktøysamarbeid:

Bosch og Ducati feirer ti år

Etter ti år med tett samarbeid om batteridrevne håndverktøy kan Ducati konkludere med at man med bruk av Bosch batteriverktøy har den italiensk motorsykkelprodusenten oppnådd flere fordeler.

Batteridrevne håndverktøy gir en rekke fordeler sammenliknet med trykkluftverktøy. God batterikapasitet og ergonomi gjør verktøyene attraktive for monteringsarbeid, som her ved Ducatifabrikken i Bologna.
Batteridrevne håndverktøy gir en rekke fordeler sammenliknet med trykkluftverktøy. God batterikapasitet og ergonomi gjør verktøyene attraktive for monteringsarbeid, som her ved Ducatifabrikken i Bologna.
Publisert

– Vi er svært fornøyde med å krysse mållinjen for tiende året på rad med Bosch som samarbeidspartner. Bosch Professional er med oss både i MotoGP og i Superbike-klassen, både i garasjen og på banen. Det er ingen tvil om at det har gitt resultater, forteller Luigi Dall’Igna, administrerende direktør i Ducati Corse.

Trådløse fordeler

Bosch samlet en stor gruppe fagjournalister fra Europa for å vise frem nye produkter og samtidig få frem budskapet om at batteridrevne håndverktøy har sin rette plass i både produksjonsmiljøer og innen racing. Vi guides rundt i fabrikken. Den preges av lean-tenkning og er svært så automatisert. I monteringsavdelingen er det flittig bruk av både trykkluftverktøy og batteridrevne verktøy, og spørsmålet er jo hva er så fordelene ved å benytte batteridrevne håndverktøy sammenliknet med trykkluftverktøy?

Markedet for trådløs teknologi vokser stadig sterkere. På få år har markedets etterspørsel etter kraftig, nøyaktig, utholdende og lettbetjent håndverktøy blitt møtt med trådløse applikasjoner. Trådløs teknologi gir, ifølge Bosch, flere gevinster sammenliknet med trykkluftverktøy, blant annet forbedres produksjonskapasiteten, miljøet, sikkerheten og trådløse verktøy gir ergonomiske fordeler som øker operatørens komfort. Videre er det ingen ekstra vekt å håndtere som trykkluftslangen samt at man får på kjøpet 3D-bevegelser uten hindring. En annen side ved batteriverktøy er at det blir mindre luftforurensning, lavere støynivå og lydtrykk.

FlexiClick-systemet til Bosch benyttes både på MotoGP og Superbike-syklene. Bosch og Ducari har sammen laget et eget håndverktøykonsept for motorsykkelsport.
FlexiClick-systemet til Bosch benyttes både på MotoGP og Superbike-syklene. Bosch og Ducari har sammen laget et eget håndverktøykonsept for motorsykkelsport.

Økonomisk gevinst

Det skal være en stor fordel med trådløse verktøy. Først og fremst fordi man ikke har kostnader med den roterende kompressoren samt arealbesparelse, all den tid man ikke har den store infrastrukturen man behøver ved trykkluftanlegg. Vedlikeholdskostnader på kompressor, rørledning, fleksible slanger og koblinger for å forhindre og avgjøre luftlekkasje, er omfattende kostnader du vil spare gjennom trådløse apparater.

Mer batteriverktøy

Hos Ducati er man i prosess med å gå mer over til trådløse verktøy, der man kan, og en god del trykkluftverktøy blir erstattet av blant annet elektroniske DC-skrumaskiner (sikkerhetsmonteringsprosedyrer) og andre trådløse maskiner (enhver annen ikke-kritisk montering) i samsvar med monteringsprofiler som er klarert gjennom ISO5393-reguleringen.

Nytt batteri varer lenger

I tillegg til omvisning i fabrikken og på Ducatimuseet fikk pressen også se nye produkter fra Bosch. Den mest interessante nyheten var det nye batteriet ProCore 18V 7.0 Ah. Her har Bosch fremskaffet et meget kompakt batteri som skal gi maksimal kjøling gjennom den såkalte «Cool-Pack-teknologien». Det nye 18 volt batteriet på 7Ah skal gi opptil 90 prosent bedre kraft enn den forrige modellen på 6Ah. Effektiv kjøling er en medvirkende årsak til dette. 7Ah-batteriet skal være 30 prosent mindre enn andre batterier med samme kapasitet.

Batteriet lanseres i Norge i januar 2018 og har en veiledende pris på kr 3048,- Prisen inkluderer 2 stk. batterier og en lader.
Batteriet lanseres i Norge i januar 2018 og har en veiledende pris på kr 3048,- Prisen inkluderer 2 stk. batterier og en lader.

For mer informasjon se: www.bosch.no eller www.ducati.com