HJELPER norsk industri MED additiv produksjon

EOS satser på EMO

Den tyske maskinprodusenten EOS GmbH Electro Optical Systems velger EMO som en av mange utstillingsvinduer i år. Det kommer ikke overraskende, for EOS satser på å møte metallbearbeidende industri på deres hjemmebane.

Hos EOS står hundre maskiner tilgjengelig for testing, opplæring og produksjon.
Hos EOS står hundre maskiner tilgjengelig for testing, opplæring og produksjon.
Publisert

EOS har hatt en enorm vekst de siste årene og vokser med et par titall nye hoder hver måned. Additiv produksjon begynner å slå rot i en rekke industrimiljøer og er eksempelvis innen flyindustrien «vanlig» teknologi anno 2017.

Vil bidra til økt kunnskap

Når EOS nå velger å stille ut på EMO 2017 i Hannover kommer ikke det som noen overraskelse da selskapet også stilte ut på EMO Milano i 2015.

På EMO i Hannover vil EOS blant annet vise konseptet Factory Future – fremtidens digitale fabrikk som er helt integrert med Industri 4.0.
På EMO i Hannover vil EOS blant annet vise konseptet Factory Future – fremtidens digitale fabrikk som er helt integrert med Industri 4.0.

- Vi ønsker å vise oss frem for metallbearbeidende industri, for mange sitter på gjerdet og venter og vi kan ikke forvente at alle skal finne veien til masser som kun er for additiv produksjon, vi må være proaktive, forteller Björn Björnström, regionsjef for Norden og Baltikum hos EOS Nordic AB.

Vil opplyse norsk industri

Maskinregisteret møter regionsjefen på hovedkvarteret til EOS i den tyske byen Krailling, like utenfor München.

- Vi ønsker norske kunder velkommen til vår stand på EMO, inviterer Björn Björnström, regionsjef for Norden og Baltikum hos EOS Nordic AB.
- Vi ønsker norske kunder velkommen til vår stand på EMO, inviterer Björn Björnström, regionsjef for Norden og Baltikum hos EOS Nordic AB.

Tidligere i år skrev vi om det norske selskapet Tronrud Engineering som kjøpte to nye maskiner fra EOS, en metallprinter og en for polymer. Da finnes det fire powderbed-maskiner i hele Norge. Syns du vi ligger etter rent teknologisk, spør jeg svensken.

- Vel, det finnes land som har større utbredelse av akkurat den teknologien, men det er også andre land som ikke har kommet så mye lengre. Jeg vet ikke om man skal fokusere på antall maskiner, men kanskje heller om industrien har funnet applikasjoner til å printe i metall. Ser du på den norske metallindustrien så er den veldig styrt av olje og gass-markedet som har sine egne standarder, og før man har på plass en standard for metallprinting så vil den eksisterende industrien være avventende, svarer Björnström diplomatisk, og fortsetter:

- Jeg tror det må til en periode der man bygger opp kompetansen både for konstruktører og operatører, men ikke minst for bedrift- og produksjonsledelse, og her stiller vi i EOS sterkt. Med kanskje den tyngste kompetansen på fagfeltet metallprinting, og polymerprinting for den sakens skyld, har vi laget et eget kompetansebyggingsmiljø for våre eksisterende og fremtidige kunder. Vi byr på oss selv her ved hovedkvarteret, men vi stiller gjerne opp ute hos kunder, på seminarer og der det er behov.

Behøver ikke være komplisert

Vi vet at terskelen for å gå i gang med 3D-printing i metall er høy, spesielt siden det ikke er så mange som driver med dette i Norge, og fordi teknologien er ganske kostbar, hvordan ser du for deg at man skal begynne med metallprinting?

- Det behøver ikke være komplisert, bare interessen er der og viljen til å tenke nytt. Noe av det vanskeligste for bedrifter som går godt er å løfte blikket og ta seg tid til å sette seg inn i noe som er nytt for dem. Tjener de gode penger på det de gjør, hvorfor da gjøre endringer, sier Björnström, og fortsetter:

- Vi har hundre maskiner til rådighet til egen produksjon, produksjon for kunder, for testing og opplæring. Teknologien og kunnskapen vår deler vi med kundene som kan komme på opplæring hos oss. De får eget kontor, tilgang til maskiner, har våre fagfolk til disposisjon og kan ta seg den tiden de trenger for å lære seg teknologien. Noen kommer med et eksisterende produkt de vil prøve å printe. Det krever at vi hjelper dem med å redesigne for printing, men det beste er å få være med når helt nye produkter skal tas frem. Da får man uten tvil de beste resultatene.

Additive Minds

EOS har satt kompetanseoverføring i system med noe de kaller Additive Minds. Vi møter Michael Jan Galba som er teamleder for Additive Manufacturing Consulting hos EOS.

- Gjennom vårt konsept Additive Minds får kunden all den hjelpen som trengs for å starte gode 3D-printprosjekter, uttaler Michael Jan Galba, teamleder for Additive Manufacturing Consulting hos EOS.
- Gjennom vårt konsept Additive Minds får kunden all den hjelpen som trengs for å starte gode 3D-printprosjekter, uttaler Michael Jan Galba, teamleder for Additive Manufacturing Consulting hos EOS.

- Med Additive Minds, som du godt kan kalle en inkubator, hjelper vi kunden fra a til å, fra ide til ferdig produkt. Kunden er i sentrum, vi lytter til kundens behov og viser potensialet og forretningsmulighetene 3D-printing kan gi, forklarer teamlederen, og fortsetter:

- Det handler om å se hele verdikjeden, alt fra konstruksjon og design, mekaniske egenskaper, optimalisering av produkt og prosess til kvalitet og sertifisering. På relativt kort tid kan vi gi kunden alt det som trengs for å gjøre klar til produksjon hos oss eller hos kunde dersom kunden har egen maskin. Det fine er at kunden trenger ikke å forplikte seg til å kjøpe maskin, men kan lære seg bruken av teknologien. Kanskje skal han ikke ha egen maskin men vil gjerne benytte teknologien til å fremstille sine produkter hos en underleverandør. Kom innom oss på EMO i Hannover så kan vi snakke om veien videre der, inviterer Michael Jan Galba og Björn Björnström.

For mer informasjon besøk: www.eos.info eller besøk firmaet på EMO i hall 6, stand K02.