Ny formingsmetode for aluminium:

Kan halvere chassisvekten i morgendagens biler

AP&T har innledet et samarbeid med Raufoss Technology, Hydro Aluminium og forskningsinstituttet SINTEF for å utvikle en ny metode for forming av aluminiumplater. Metoden skaper forutsetninger for å fremstille personbiler med betydelig lavere vekt enn i dag. Det gjør det mulig å redusere drivstofforbruket og klimapåvirkningen betydelig.

AP&T’s FoU-team er med på å utvikle en ny formingsmetode for aluminium som kan gjøre morgendagens biler lettere og mer drivstoffeffektiv. Fra venstre Otto Kragt, utviklingsingeniør FoU, Lars-Olof Jönsson, prosjektleder FoU, Knut Erik Snilsberg, metallurg SINTEF), Dr Christian Koroschetz, direktør teknologi og utvikling.

AP&T’s FoU-team er med på å utvikle en ny formingsmetode for aluminium som kan gjøre morgendagens biler lettere og mer drivstoffeffektiv. Fra venstre Otto Kragt, utviklingsingeniør FoU, Lars-Olof Jönsson, prosjektleder FoU, Knut Erik Snilsberg, metallurg SINTEF), Dr Christian Koroschetz, direktør teknologi og utvikling.

Opprettet

Dr. Christian Koroschetz, direktør for teknologi og utvikling hos AP&T, ser et stort potensial for den nye metoden:

– Målet er at chassisdeler som i dag lages i stål eller støpt aluminium istedenfor skal kunne fremstilles av aluminiumplater i en ny prosess - «PressFormHardening» – som gir en betydelig lavere vekt. Prosjektets beregninger viser at chassisvekten skal kunne halveres om den nye metoden benyttes fullt ut på nye biler.

Omfattende utvikling

Men, for at det skal bli en virkelighet kreves en kostnadseffektiv produksjonsprosess som også sikrer at delene virkelig får alle de egenskapene som etterstrebes. Styrke, fasthet og stabilitet kan man ikke gå på akkord med. Prosjektdeltakerne regner med å ha en ferdig produksjonslinje for testproduksjon klar innen fire år. Frem til da gjenstår en omfattende utvikling av material, formingsteknikk og prosess.

SINTEF i Sverige

I prosjektet vil AP&T blant annet bidra med sin kompetanse innen verktøy- og prosessutforming. Man vil også ta ansvar for å ta frem en fullskala produksjonslinje for fremstilling av testdeler. Som en del i samarbeidet er nå en av SINTEF’s metallurger på plass hos AP&T i Ulricehamn, Sverige.

– Med sine spesialistkunnskaper om aluminium kompletterer Knut Erik Snilsberg vårt FoU-team på en veldig god måte, sier Christian Koroschetz.

 

For mer informasjon besøk: www.aptgroup.com