Automatiserer industrilogistikken:

På vei mot en ny global industritrend

En ny trend har gjort den danske robotprodusenten Mobile Industrial Robots (MiR) til nr. 1 i verden. Bedriften er den som globalt har flest roboter som kjører rundt i verdens produksjonshaller.

Robotisert internlogistikk hos Kamstrup AS. MiR-robotene avleverer og mottar selv varer og produkter ved robotcellene.
Robotisert internlogistikk hos Kamstrup AS. MiR-robotene avleverer og mottar selv varer og produkter ved robotcellene.
Publisert

MiR har tredoblet omsetningen det siste året som følge av en sterk trend innen automatisering av interntransport, der produksjonsbedrifter tenker nytt rundt produksjonslogistikken, og det med store gevinster. I Norge har blant annet Forsvaret vist interesse for de nye mulighetene.

Billigere med robot

Kongsberg Defence & Aerospace AS er en av få norske virksomheter som allerede er i gang med nytenking rundt produksjonslogistikken:

- Hvorfor skal vi ha høyt betalte folk til å transportere varer i produksjonen, når billigere roboter kan gjøre det like godt eller bedre, mens medarbeiderne da kan bruke tiden sin på mer verdiskapende og komplekse arbeidsoppgaver?" spør Simen Hagen Bredvold, prosjektingeniør hos Aerostructures, Kongsberg Defence & Aerospace AS som har investert i den nye generasjonen mobile roboter fra danske Mobile Industrial Robots. Han fortsetter:

- Det er lett å stille inn og betjene MiRs robot, også for medarbeidere uten erfaring med programmering. Dermed får vi god hjelp til alle typer oppgaver som innebærer transport på hjul, for eksempel bortkjøring av avfall og metallspon.

Mer robottransport

Karin Sundvik, direktør i Norsk Forening for Elektro og Automatisering (NFEA), er svært glad for at norske bedrifter begynner å oppdage de nye mulighetene innenfor automatisering. Hun har derfor startet faggruppen NFEA Robotics, som skal inspirere norsk industri til å se og ta tak i mulighetene som ligger i roboter. Hun sier:

Hos Kamstrup samhandler roboter med mennesker.
Hos Kamstrup samhandler roboter med mennesker.

- Norge ligger litt bak resten av Skandinavia når det gjelder å ta i bruk roboter. Vi skal gjøre en solid innsats for å komme på høyde med våre naboland, men det er bra at vi nå har kommet i gang.

Automatisering av intern transport er en sterk trend i den internasjonale produksjonsbransjen, det bekrefter den amerikanske robotindustrianalytikeren, Frank Tobe fra ROBO Global LLC. Han sier:

- Virksomheter bruker i stigende grad mobile enheter til å automatisere transport av materialer fra A til B istedenfor å bruke manuell arbeidskraft.

Kina kjøper hver tredje robot

Om man kikker østover blir den nye trenden enda viktigere for å møte markedet. I Kina automatiseres det nå som bare det, og her opplever MiR kraftig etterspørsel fra både industri- og helsesektoren. 13 prosent av virksomhetens eksport går til Kina og man forventer å øke til 25 prosent i 2018. Omtrent hver tredje av de rundt 300.000 industrirobotene som ble installert i 2016, ble levert til Kina, ifølge International Federation of Robotics.

- Kina jobber intenst med å automatisere produksjon og prosesser gjennom Made in China 2025-planen. For å bevare konkurranseevnen på det globale markedet må industrien i Skandinavia være minst like dyktige til å ta i bruk denne teknologien, sier Thomas Visti, CEO i MiR.

Godkjent av den globale industrien

MiR har lyktes med å gjøre mobile roboter til gjengs teknologi i industrien globalt, og det har skjedd ved å fokusere på brukervennlighet og lave omkostninger. Det har gjort det lett og overkommelig å automatisere den interne logistikken, samtidig er systemet fleksibelt og kan endres hvis det er behov for det. I dag består derfor MiRs kundeliste av blant annet multinasjonale virksomheter som Honeywell, Kamstrup, Airbus, Hitachi og Flex.

En vesentlig faktor for MiRs store framdrift i 2017 har vært lanseringen av den kraftige MiR200 våren 2017. Den kan løfte 200 kg og trekke på 500 kg, den er også ESD-godkjent og sertifisert for rentrom. Samtidig har MiR lansert et ekstremt brukervennlig grensesnitt som har gjort det enda enklere å bruke robotene.

MiR fokuserer i første omgang på industri- og helsesektoren som vurderes å være mest mottakelige for mobile roboter. Segmenter som supermarkeder, detaljhandel og servicesektoren forventes også på sikt å bli viktige kjøpere av mobile roboter.

- Å flytte noe fra et sted til et annet skaper ikke særlig med verdier. Så om man kan automatisere transporten, blir produksjonsomkostningene lavere og arbeidsflyten mer effektiv. Det er lett å stille inn MiRs roboter til å kjøre forskjellige ruter og til forskjellige destinasjoner. Det gjør det også mulig å møte markedets krav om «mass customization», fastslår Thomas Visti.

I Norge forhandles MiR av Intek Engineering AS og APS Robotics AS. For mer informasjon se: www.intekengineering.no eller https://aps.as