23948sdkhjf

0-friksjonen

Jeg vet ikke hva det er med oss nordmenn. Det er glatt, javel. Av og til er det så glatt at vi ikke kan kjøre. Da er vår norske logikk slik konstruert at det er noen som har ansvaret; det er alltid noen som har ansvaret. Men har vi egentlig klagerett på vinteren?

Mailboksen min er stinn av notiser om ulykker og utforkjøringer. I år har vi også laget enormt mange saker på tungt rundt dette.

I Nord-Trøndelag parkerte sjåfør Robert Hartvikøy bussen på flat mark fordi det var uforsvarlig å kjøre. Han ville ikke sette liv og helse i fare.

På Helgeland har det vært 42 trafikkulykker på én måned med vogntog innblandet. I de fleste av disse tilfellene er det dårlig skodde utlendinger som står bak. Lokale lastebileiere fortviler og vil ha klarere regelverk.

Statens vegvesen vil også ha dårlig skodde vogntog ut av trafikken. - Vi følger nøye med hvilke vogntog som får problemer denne vinteren, og vi vil oppsummere i ettertid. Kontrollen er skjerpet betydelig, og vogntog som ikke er egnet til å være på veien når det er glatt, blir rett og slett luket ut, sier seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen.

I Nord-Trøndelag truer lastebileiere med å blokkere veien dersom ikke vedlikeholdet blir bedre. Vintervedlikeholdet var bedre før, sier de.

- Nei, det er ikke riktig, hevder Mesta. Når sjåfører mener at vedlikeholdet er blitt dårligere tror vi det henger sammen med at det er forventningene til vedlikeholdet som er blitt høyere, fortelles det fra den kanten.

Og ute fortsetter det å snø.

Fortvilte sjåfører ringer oss. Thor Gustad fra Frøya har kjørt lastebil i 20 år og forteller på telefon at det burde være forbudt med anbud når det gjelder vedlikehold av vei vinterstid. - Den er lik null enkelte steder, mener han. Etter 20 år i trafikken bør han vite hva han snakker om.

Slik går det videre. Statens vegvesen går ut med kampanje der de ber publikum om ikke forvente alt, men forvente det rette. - Trafikantene skal forvente en generelt god standard på vinterveiene våre, men også at Kong vinter noen ganger råder grunnen, hevder trafikksjef Gunnar Lien.

I mellomtiden sklir altså utenlandske biler uten kjetting rundt på flatmark med stadig raskere rundetider.

Hallo, piller for Déjà vu, anyone?

Slik var det da vitterlig også i fjor. Og året før.

For meg later det til at alle har et søskebarn på Gjøvik og at dette søskenbarnet årlig skriker seg gjennom vinteren til han igjen blir våryr og glemmer alt for denne gang.

Det gjelder altså bare å stå imot omkring en måneds tid til. Når snøen er borte, er det hele fritt frem til neste vinter, og noen har kanskje spart mange penger. Halleluja.

Hvorfor kan vi allerede nå vite at det samme vil gjenta seg neste år? Hva kan vi gjøre og hva er årsaken?

- Er det anbudene som har tatt knekken på vedlikeholdet?

- Er det utlendingene?

- Er dårlig veistandard årsaken?

Eller skriker vi høyere nå enn før og har for store forventinger til vinterveiene der vi suser rundt i stadig bedre biler som gir oss mindre følelse med veien? Har vi nulltolleranse for vinteren?

Hva tror du?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078