106 avsender-bedrifter sjekket dekkene

Trygg Trailer-prosjektet øker. Dette betyr at det er færre dårlig rustede kjøretøy der ute, og en tryggere vei for deg og meg.

Trygg Trailer er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og transportkjøpere. Bedriftene får informasjon om vinterdekk- og kjettingkrav av Vegvesenet og kan foreta en enkel sjekk av «sine» vogntog. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last.

Trygg Trailer er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og transportkjøpere. Bedriftene får informasjon om vinterdekk- og kjettingkrav av Vegvesenet og kan foreta en enkel sjekk av «sine» vogntog. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last.

Publisert Oppdatert

Selve ideen om Trygg Trailer kom for seks år siden. I november 2010 hadde 53 tungbiler havnet utenfor nordnorske veier i løpet av to uker. Bedriften Nova Sea sender 2500 trailerlass årlig og tok initiativet til å sjekke vogntogene før de fikk kjøre avgårde.

Senere tok prosjektet fart og Statens vegvesen tok ideen videre som et tiltak i sin handlingsplan for trafikksikkerhet for å løfte tiltaket over på nasjonalt plan.

Husker vi ikke riv, ruskende galt (og det skulle tatt seg ut) så var det i 2013 16 bedrifter som hadde inført liknende kontroller.

Nå kan vegvesenet fortelle at det i fjor var hele 106 bedrifter som har fått en innføring av dekk- og kjettingregler på kjøretøyer som kom til dem.

Resultatet er bedre kjøretøy.

- Vi nektet å laste bilen med våre varer. Så de måtte sende erstatningsbil og har aldri siden kommet med dårlige dekk.

Slik svarte en av Trygg Trailer-bedriftene da de ble spurt om hvordan de håndterte kjøretøy med feil som kom til bedriften forrige vinter. Prosjektleder Vibeke Grimstad i Statens vegvesen er fornøyd med den første sesongen.

– Det er ikke tvil om at Trygg Trailer er et prosjekt som fungerer, sier hun. – Flere bedrifter rapporterer at kjøretøyene som kommer til dem nå er i bedre stand enn tidligere. Dette betyr at det er færre dårlig rusta kjøretøy der ute, og en tryggere vei for deg og meg.

Prosjektet er frivilling, og forrige vinter var 106 bedrifter fra hele landet med. Bedriftene må selv lage retningslinjer for hvordan de håndterer kjøretøy som ikke har tingene i orden. Blant annet har flere av dem nektet å laste kjøretøyene og lagt inn krav om at kjøretøy skal være i orden i sine kontrakter.

Denne sesongen vil bedriftene som ønsker det også få tilbud om opplæring i enkel sjekk av lastsikringsutstyr. Vil du ha med din bedrift, finner du info her.