30.000 tungbil-kontroller i øst. Her er resultatene.

Seksjonsleder i Statens vegvesen, Erik Wolff, synes ikke tallene var gode etter mange kjøreforbud. Men dekk og kjettinger er bedre enn tidligere. Arkivfoto: Svein-Ove Arnesen

Seksjonsleder i Statens vegvesen, Erik Wolff, synes ikke tallene var gode etter mange kjøreforbud. Men dekk og kjettinger er bedre enn tidligere. Arkivfoto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Det er viktig å holde tungen i rett munn når man får tallene fra statens vegvesens kontroller.

Grunnen er rett og slett at kontrollørene er innmari flinke til å plukke ut de "rette" kjøretøyene for kontroll. De vet hva de skal se etter og de aller fleste tunge bilene blir vinket rett forbi de fleste kontrollene. De blir stadig mer drillet i dette og meningen fremover er også å gjøre kontrollene mer målrettet.

Dermed må man ta de statistiske tallene med en stor skuffe salt.

Allikevel. Kontrollene er gjennomført, denne gangen i region øst, og tallene er ikke gode nok, mener seksjonsleder i Statens vegvesen, Erik Wolff.

En fjerdedel av de som ble stoppet fikk pålegg om å rette feil eller mangler før videre kjøring. Overlast, dårlig lastsikring og dårlig sikt var hovedgrunnene for kjøreforbud:

· Overlast – 2362 kjøretøy

· Dårlig lastsikring – 1905 kjøretøy

· Dårlig sikt ut frontrute og speil – 1946 kjøretøy.

- Selv om de fleste vi stopper har alt i orden, så er disse tallene skremmende høye, sier Wolff.

- Det mest positive er at tilstanden på dekk og kjettinger har blitt mye bedre de siste årene. For få år siden fikk nesten en tredjedel av de vi stoppet kjøreforbud på grunn av dette. Her har det skjedd vesentlige forbedringer. Når det er sagt, ser vi stadig eksempler på førere som ikke kan bruke kjettinger. Da hjelper det lite at de har med seg riktig antall i bilen, sier Wolff.

Juggel i frontruta

Seksjonslederen er forundret over at flere tungbiler blir stoppet med juggel og vimpler som reduserer sikten til sjåføren. 1946 kjøretøy fikk kjøreforbud på grunn av dårlig sikt ut frontrute og speil.

- Det er en del førere som gjør hytta på vogntoget sitt litt for hjemmekoselig. De henger opp vimpler og juggel og monterer til og med bord for å få plass til forstyrrende elementer i frontruta. Dette må vi slå ned på. Blindsona til et tungt kjøretøy er stor nok som den er, sier Erik Wolff.

Han er også bekymret for tilstanden på bremsene til flere av de kontrollerte kjøretøyene.

- 228 kjøretøy hadde så dårlige bremser at de ikke fikk kjøre videre før de hadde utbedret manglene. I åtte av tilfellene var bremsene så dårlige at vi gikk til anmeldelse av føreren. Tunge kjøretøy med dårlige bremser er rene dødsfellene ute i trafikken. Disse er det viktig å få fjernet fra vegen, sier Wolff.

Mange hviler for lite

421 av de 1123 anmeldelsene kom som følge av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Når vi anmelder for dette er det snakk om grove brudd på reglene. I mange tilfeller er det ren juks og manipulering. Da setter man seg selv og andre i fare langs vegen og man ødelegger konkurransegrunnlaget for de som driver etter regelverket. Vi ser svært alvorlig på slike brudd, sier Wolff.

337 biler med farlig last, såkalt ADR-transport, ble kontrollert i de fem fylkene i Region øst i løpet av 2017. 103 av disse fikk kjøreforbud og 36 ble anmeldt.

- Dette dreier seg om kjøretøy som for eksempel frakter eksplosiver, syre eller andre skadelige kjemikalier. Ved alvorlige brudd på reglene som gjelder for disse transportene, blir både fører, transportør og i noen tilfeller også speditørene anmeldt, sier Wolff.