50 % Holtan i Danmark

Jysk Lastbilsopbyg er nært knyttet til Holtan Bil AS. Nå får de brorparten av oppdragene gjennom sin norske agent.

Niels Aage Kristensen trives på en krokbil. Komplisert å bygge, men er man gode på hydraulikk blir som regel resultatet bra.

Niels Aage Kristensen trives på en krokbil. Komplisert å bygge, men er man gode på hydraulikk blir som regel resultatet bra. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

Før het det Holme Lastbiler, nå heter det Jysk Lastbilsopbyg. Stedet verkstedet ligger heter Holme, så mange bruker navnet fortsatt, selv om verkstedet i dag er eid av Lavmands Last og karosseri i Ringsted.

Det er de samme menneskene, selv om de nå bare er åtte ansatte igjen, og de kjører samme program som de har hatt tidligere: Oppbygging av lastebiler, og da spesielt det bak førerhytten.

Best på krok

- Krokløft går det mye av. Vi har levert flere slike til Norge den siste tiden, gjennom agenturet til Holtan Bil. Vi har egentlig alltid bygget for Norge, og blant kundene var Pluss Lastebilutleie. Det var slik vi kom i kontakt med Rolf Holtan, forklarer Niels Aage Kristensen

Rundt halvparten av det som ruller ut portene går i dag til Norge.

Jysk Lastbilsopbyg tar alle lastebilmerker og bygger det meste.

Tre måneder

En ny krokbil og en trekkvogn til Norge er under arbeid ute i hallen, sammen med en trekker fra Guldager.

- Norske kunder har faste rammer for hva de vil ha og bygger ting de vet virker. Danske kunder er mer åpne for å prøve nye ting, sier Kristensen mens vi hilser på noen av arbeiderne.

Krokløft er de mest krevende byggene. Det tar fort tre måneder å bygge en komplett bil. - Hydraulikk tar tid, men vi er gode på det.

Rigid

- En utfordring vi har er at det kreves mer dokumentasjon i Norge enn i Danmark, spesielt på utstyr som ikke leveres med bilen fra fabrikk.

I Danmark er det private bedrifter som tar jobben med tilsyn og registrering. Slik har det vært de siste ti årene og ordningen fungerer fint, sier han, mens vi syntes å ane en lett hoderisting over rigide norske regelverk.

40 år

Rolf Holtan er god å ha i bakhånd da. Han er en ringrev som vet hva det handler om. I 40 år har han drevet egen transportforretning. Han er en av dem som kunne kjørt Oslo-Bergen med bind for øynene uten nevneverdige bekymringer. Han vet hva den norske kunden trenger.