BLÅ-GUL-STATISTIKK:

79 prosent svenske lastebiler

4 av 5 tunge lastebiler registrert i Norge hittil i år er enten Volvo eller Scania.

Mye svensk på norske veier nå. Illustrasjonsfoto: Systembolaget/Colourbox/Førde

Mye svensk på norske veier nå. Illustrasjonsfoto: Systembolaget/Colourbox/Førde

Publisert Oppdatert

Tabellen (*)

Per inngang september, kilde OFV.

1. Volvo, 1144 biler

2. Scania, 1078 biler

3. Mercedes, 372 biler

4. MAN, 139 biler

5. DAF, 39 biler

6. Iveco, 21 biler.

7. Renault, 20 biler

* = Registrerte lastebiler over 16 tonn fra 1.1-31.8 2016

Den nyeste månedsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at årets trender fortsetter: De store blir større, de små blir mindre.

Antall registrerte lastebiler over 16 tonn ligger fortsatt omtrent 10 prosent over fjorårets tall. Helt presist er økningen 9,8 prosent for de 7 store merkene.

Og det folkens, 10 prosent økning fra et nivå som i utgangspunktet var godt, betyr vel at det slett ikke går så dårlig for AS Norge?

Men så er det et stadig mer aktuelt spørsmål om vi kan kalle dem 7 store lastebilmerker i Norge.

Volvo og Scania spiser stadig større del av kaka. Sammen har de to svenske 79 prosent av markedet over 16 tonn. Mercedes jobber fortsatt i lett medvind og ta 13,2 prosent av markedet. MAN holder 4,9 prosent.

DAF, Iveco og Renault holder til sammen 2,9 prosent…

Enda tydeligere blir spissingene av markedet om vi endrer «tabellinnslagspunktet» til biler over 22 tonn. Da har de to svenske merkene hele 80 prosent andel til sammen.

Skal vi lete etter en positiv vinkling i tallene, er det for det første Volvos knallsuksess i år, og deretter Scanias massive gjennomføringsevne i en periode med utgående modell.

Den negative siden er nødvendigvis en forsterket svekkelse av utvalget i markedet.

En lastebileier er 100 prosent avhengig av et solid verkstedstilbud for å kunne kjøpe det aktuelle merket. Lastebilselgerne er på sin side helt avhengig av et tilstrekkelig volum rullende biler for å kunne tilby tilstrekkelig verksteddekning. Det blir litt som høna og egget – en av delene må komme først.

Volvo og Scania har nok fortsatt tilstrekkelig volum av biler ute på veien, sannsynligvis Mercedes også, mens MAN drar nytte av en stor busspark.

Men også de store sliter, for når bilene blir stadig bedre, skal de også mye sjeldnere på verksted. På den nye Scania ble det varslet intervaller opp til 150.000 km, slik Mercedes har hatt en stund.

Tiden burde i det hele tatt være overmoden for dem som har anledning til å etablere en merkeuavhengig allmerke verkstedskjede for tunge biler i Norge.

Team Verksted er for så vidt en slik kjede. Og så får vi håpe at kjeden lærer økonomikultur av sine nyere oppkjøp i Hallingdal og Østfold – og ikke omvendt.