Andreas (36) valgte transportyrket

Etter 16 år i Telenor kundeservice ble arbeidsplassen hans nedlagt. Nå har trebarnefaren fra Harstad tatt lastebilsertifikat og er klar for nye utfordringer.

Andreas Angell (36) sikter seg inn på sjåføryrket de neste årene. Foto: Salberg kjøreskole.

Andreas Angell (36) sikter seg inn på sjåføryrket de neste årene. Foto: Salberg kjøreskole.

Publisert

83 mennesker mistet jobben da Telenor la ned avdelingen der Andreas Angell fra Harstad jobbet frem til oktober i fjor. Sammen med en god kompis i transportbransjen, diskuterte han i tiden som fulgte hva han skulle drive med videre. - Jeg ønsket å gå litt mer skole, få papirene på plass, men samtidig kombinere studiene det med en form for skiftarbeid, forteller Andreas.

De to kom frem til at en lastebil kunne gi ham akkurat den varierte arbeidstiden han var på jakt etter.

Andreas hadde en praktisk oppvekst, men havnet likevel i et veldig teoretisk yrke. Nå vil han ta igjen det tapte.

- Jeg hadde en far som lot meg gjøre ting. Da jeg fikk min første moped, fikk jeg to som ikke virket, men til sammen virket de. Og jeg måtte lære å ro før jeg fikk påhengsmotor. Så oppveksten min var preget av praktisk læring, fortsetter han.

Derfor var det med en smule spenning han banket på døren hos Salberg Kjøreskole i Harstad.

- Jo større jo bedre, sier nyutdannet sjåfør, Andreas Angell. Foto: Salberg kjøreskole.

- Jo større jo bedre, sier nyutdannet sjåfør, Andreas Angell. Foto: Salberg kjøreskole.

- Jeg storkoste meg fra første minutt i lastebilen. Nå er det jo større jo bedre, liksom. Jeg har gått hele løpet på drøyt to måneder. Nå har jeg ADR, YSK og førerkort klasse CE på plass. Det har vært litt av et løp, innrømmer han.

Telenor og NAV spleiset på regningen for at Andreas skulle få fotfeste videre i yrkeslivet. Nå venter han på svar på jobbsøknader.

- Jeg ble veldig nysgjerrig på hele transportbransjen da jeg tok YSK. Det er mye som pirrer meg i denne bransjen. Mye jeg har lyst til å jobbe med. Men når det er sagt, er jeg skråsikker på at jeg ikke skal jobbe som noe annet enn sjåfør de første tre årene. Jeg vil lære bransjen å kjenne bak lastebilrattet før jeg eventuelt går videre, men jeg driver og ser på forskjellige studieretninger innen transportsektoren, nå som jeg er i læremodus, sier Andreas.

Han håper på en jobb han kan trives med. Motivasjonen er ihvertfall til stede.

- Kjørelæreren kjørte fast vogntoget i en venstresving og ba meg om å rygge og rette det opp. Jeg holdt på i en time for å knekke koden for rygging med slepvogn, men det satt etter hvert.

Til slutt kommer Andreas med en oppfordring til alle dem som sliter med å motivere seg til YSK-kursene.

- YSK er en kravstilling til en kompetanse en yrkessjåfør skal ha, og utad så gjør det noe med imaget til bransjen. Så når noen er litt lei av å sette seg på en repeterende skolebenk en gang i blant, ser de kanskje ikke verdien av det som skjer ut over selve kurset. Det bidrar faktisk til å få opp standarden for et yrke det står det stor respekt av.

Tenker du omskolering? Bli kjent med bransjen i TransportMagasinet. Abonner her!