En spesiell dag på jobben

Ørland-sjåfør, Tor Wulvig Mæland, fikk en litt spesiell losseadresse...

Et av verdens største fly var nylig på Sola for å hente seismisk utstyr.
Et av verdens største fly var nylig på Sola for å hente seismisk utstyr. Foto: privat
Publisert Oppdatert
Svære forhold når Antonov AN 124 løfter snuten.
Svære forhold når Antonov AN 124 løfter snuten. Foto: privat

Rogalandsbedriften Ørland Transport AS, sto for første etappe da shippingselskapet, GAC Norway AS, skulle sende seismisk utstyr fra Stavanger til Abu Dhabi. For sjåfør Tor Wulvig Mæland ble det en minneverdig dag på jobben.

Ikke hverdagskost for Ørland sine sjåfører.
Ikke hverdagskost for Ørland sine sjåfører. Foto: privat

Transportflyet, Antonov AN-124 er på Sola flere ganger i året, blant annet i forbindelse med frakt av oljeboringsutstyr. Denne gangen gikk turen til den persiske gulf, og Mæland fikk en guidet tur ombord i flyet mens han losset containerne som skulle på langtur. Totalt 75 tonn fordelt på ni containere.

Romslig lasterom. På loftet bor mannskapet.
Romslig lasterom. På loftet bor mannskapet. Foto: privat

- Det var svære greier. Helt ekstremt. Vi var ombord i lasterommet og fikk også besøke andre etasje fra vingen og bakover. Der lå mannskapsavdelingen. Fremme i cockpitområdet fikk vi ikke lov å bevege oss, forteller han.

Mange av disse transportflyene begynner å dra på åra. AN 124 er ifølge Wikipedia, verdens største serieproduserte transportfly. Storebror AN 225 er pr i dag verdens største fly, hjemmehørende i Ukraina.

Før lasting går snuten opp og flyet knekkes ned mot bakken.
Før lasting går snuten opp og flyet knekkes ned mot bakken. Foto: privat
Reservehjul er greit å ha med slike vekter.
Reservehjul er greit å ha med slike vekter. Foto: privat

- Det var spesielt å se når de løftet cockpiten opp og flyet knakk halvannen meter ned for å klargjøre lasting. Innvendig var det som å skru klokken ganske mange år tilbake. I boenheten var det bare en pressenning som innervegg. Det virket skikkelig primitivt, sier Mæland. Utstyret som ble fraktet hadde han bare kjørt noen få kilometer.

- Jeg har sett disse flyene flere ganger, men å komme tett på og få se det innvendig, var veldig spesielt. De hadde blant annet fire stykk 5 tonns traverskraner inne i flyet, avslutter han.

Har du opplevd spennende leveringsadresser du vil dele med oss, så nøl ikke med å sende oss blider og gjerne en forklarende tekst.

TransportMagasinet er alltid ute på nye eventyr. Klikk her for abonnement.