Arbeidsminister Robert Eriksson besøkte Volmax 

Arbeidsminister Robert Eriksson besøkte nylig hovedkontoret til Volmax på Borgeskogen for å høre mer om hvordan Volmax arbeider med lærlinger og kompetanseutvikling. Volmax er forhandler av Volvo og Renault nyttekjøretøy.

Fra venstre leder Volmax Kompetane Tor Martin Aabol, administrerende direktør Grant Larsen, Arbeidsminister Robert Eriksson og  leder for Sandefjord Næringsforening Marit Sagen Gogstad. Foto: Volmax

Fra venstre leder Volmax Kompetane Tor Martin Aabol, administrerende direktør Grant Larsen, Arbeidsminister Robert Eriksson og leder for Sandefjord Næringsforening Marit Sagen Gogstad. Foto: Volmax

Publisert Oppdatert

Kompetanseutvikling av sjåfører er også et viktig arbeidsområde.
Tor martin Aabol, Volmax Kompetanse

Lærlingeskolen til Volmax har vært drevet siden 1999, og 150 lærlinger har så langt fullført med fagbrev. I hele perioden har det kun vært fire lærlinger som ikke har fullført.

- Volmax ser på lærlingeskolen som en viktig rekrutteringskilde, og hele 60 % av lærlingene som har gjennomført lærlingeskolen, jobber fortsatt i Volmax- forteller Tor Martin Aabol, leder for Volmax Kompetanse, som står for den praktiske gjennomføringen av lærlingeskolen.

Omfattende pensum

En lærling i Volmax skal gjennomføre 11 samlinger av fire dager, og det omfattende pensumet er lagt opp slik at elevene kan gå rett inn i full produksjon etter mottatt fagbrev.

-Volmax startet sin satsing på kompetanse med etableringen av lærlingeskolen. Under merkevaren Volmax Kompetanse leverer vi nå et bredt spekter av kompetansetjenester, også til våre kunder og til AB Volvo, sier Grant Larsen, administrerende direktør i Volmax.

Lærlingepllasser

En av utfordringene som ble adressert til statsråden er sammenhengen mellom volumet av lærlinger og muligheten til å skaffe relevante lærlingplasser ute hos bedriftene. Grant Larsen forklarer at det ikke hjelper elevene at næringslivet og skolene slår hverandre i hodet med statistikker for å forklare problemene med lærlingeordningen. Det må bygges opp innsikt om denne problemstillingen lokalt og nasjonalt, som gjør at skolen og næringslivet støttet av sentrale myndigheter, kan sette inn mye mer målrettede tiltak for å levere et bedre tilbud til elevene.

- Kompetanseutvikling av sjåfører er også et viktig arbeidsområde. Komptetansehevingen starter med både en teknisk gjennomgang av kjøretøyet, men også trening i praktisk bruk etter overlevering. Også under bilens levetid gjennomføres det både lovpålagte kurs og kurs innen sikkerhet og økonomikjøring som øker ferdighetene til sjåførene. Dette gir bedre økonomi både på regnskap og miljø, avslutter Aabol.

Leder Volmax Kompetanse, Tor Martin Aabol forteller om Volmax sine ønsker for fremtiden på utvikling av lærlinger. Foto: Volmax

Leder Volmax Kompetanse, Tor Martin Aabol forteller om Volmax sine ønsker for fremtiden på utvikling av lærlinger. Foto: Volmax