Bilde

For alle oss som ikke rakk å oppleve denne tiden er det vel anvendte timer å bla i dette prakteksemplaret av en bok.

"Vi som kjørte Langtransport"

Gjennom bokens rikt illustrerte sider får vi et innblikk i sjåførenes hverdag i form av historier og episoder, formidlet i en humoristisk stil som fenger leseren.

Like før jul i fjor kom boken mange har ventet lenge på. Historien om bergensfirmaet AS Langtransport er nå samlet mellom to permer og gir et unikt innblikk i sjåførlivet fra 1967 til 1990.

Boken på over 200 sider forteller om dagliglivet for sjåfører som hadde hele Europa som arbeidsplass. Kanskje opplevde de gullalderen i norsk transporthistorie, men historiene vitner også om knallharde dager med utfordringer dagens sjåfører aldri vil få oppleve.

For den som har vært med en stund, dukker det opp mange navn og ansikter her som nok noen vil nikke gjenkjennende til.

Mer enn 300 bilder har forfatterne samlet sammen og i boken finnes oversikt over samtlige biler som har vært i drift gjennom 23 spennende år.

De blå og hvite bilene med den karakteristiske ”Lerøy-fisken” på siden har satt sine spor.

Opptakten til boken startet på nettet, der tidligere sjåfører samlet det de hadde av gamle bilder. Bergli ble vurdert som base for all informasjonen, men veteranene Hans Arvid Austestad og Nils-Fredrik Nilsen mente heller at en bok burde være løsningen, og slik ble det.

Sammen med de to førstnevnte ble også Per Egil Heggland og Erling Antonissen med i ”bokkomiteen” i november 2009.

Journalistene Per Lindberg og Hans Brundtland ble hyret inn for å ta seg av det journalistiske arbeidet.

Etter to års arbeid ser vi nå resultatet.

Attraktiv jobb

Det hele begynte med fisk, og eksport for Hallvard Lerøy fra Bergen til hele Europa.

Gründerne Sigmund Skogheim og John Nesse fikk kontrakten med fiskegiganten i 1967 og stiftet AS Langtransport.

Det ble starten på mange år med fisk ut og frukt hjem.

AS Langtransport var en attraktiv arbeidsplass og opptakskravene deretter.

Nye sjåfører måtte bevise at de dugde, før ansettelse ble aktuelt.

Gjennom bokens rikt illustrerte sider får vi et innblikk i sjåførenes hverdag i form av historier og episoder, formidlet i en humoristisk stil som fenger leseren.

Spesielt er det artig når man drar kjensel på dem man leser om.

En av veteranene, Nils Fredrik Nilsen, kjører fortsatt Europa rundt, over 40 år etter at han begynte i AS Langtransport. Andre selger i dag Volvo og Scania,

Våren 2010 var det reunion for AS Langtransport i Bergen og man fikk samlet sammen de aller fleste av sjåførene fra den gang da.

Dette er også omtalt i boken, men høydepunktet er og blir historiene og bildene fra ”gamle dager”.

Stolte tradisjoner

Veien til kontinentet for 40 år siden var en ganske annen enn i dag.

Hvordan sjåførene taklet glatte, smale veier, stengte fjell og fergeavganger er fascinerende lesning. De kjørte gjerne to døgn i strekk og noen ganger gikk det også galt. Slikt blir det gode historier av.

Boken tar oss med på reisen, gjenfortalt av sjåfører som opplevde hverdagen den gang. For alle oss som ikke rakk å oppleve denne tiden er det vel anvendte timer å bla i dette prakteksemplaret av en bok.

Uten fortid har du ingen fremtid, sa engang en bileier til meg.

Etter noen timer i Langtransport’s verden er jeg 100 % enig. Når dagens utfordringer med kabotasje og håpløse regelverk nesten får en til å miste troen på fremtiden, skal jeg plukke frem denne boken og bla litt til.

Vi har uendelig mye å være stolte over i transportbransjen her hjemme.

En stor takk til alle dem som dokumenterer vår fortid på denne måten.

Vi bøyer oss i støvet.

Ble du nysgjerrig og fikk lyst til å skaffe deg boken du også, kan du sende en mail med navn og adresse til Per Egil Heggland,

Siste fra tungt.no

alt

En penere Rodius

Fortsatt en litt sær bil, men langt bedre utseende.

Les mer

Kuehne + Nagel svarer for seg

"Ulovlig kabotasje er noe Kuehne + Nagel ikke aksepterer"

Les mer

Fornyet Rexton – Rexton W

Samme bilen, men med ny front, mindre motor og mindre tilhengervekt.

Les mer

Denne siden er en del av tungt.no

tungt.no arbeider etter Vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk

np
PRESSEETIKK