Åtteakslet til Klepp

Husker du Klepp Spesialtransport, firmaet som bygde opp en knallrå Volvo FH16 700 med 175 tonnmeters kran for en tid tilbake? Nå har de innvestert i enda mer spesialutstyr, og den gromme Volvoen har fått en enda grommere trailer.

Publisert Oppdatert

Det dreier seg om en spesialhenger fra Nooteboom, nærmere bestemt en MCO-PX 142-08V, med hydraulisk styring på alle aksler.

Lengden på den nedbygde delen av traileren er 14.160 mm, med uttrekk på 11.130 mm som gir en samlet lengde på 25.290 mm. Traileren er levert med et selvstendig hydraulikkanlegg, men har mulighet for tilkopbling fra bilens kraftuttak.

Svanehalsen er hydraulisk bevegelig. De 3 første akslene er avfjæret avhengig av halsen, videre følger de bilens retning ved kjøring i sammenskjøvet versjon, dette for å oppnå så lite dekkslitasje som mulig.

Ved kjøring i uttrukket versjon flytter man en låsepinne og sørger dermed for å låse de to første akslene, dette for å spare dekk med hengeren i "strukket" tilstand. Traileren har et avansert firepunkts fjæringssystem der man kan endre fjæringssystemet etter ønske. Traileren er utstyrt med SAF pendelaksler med monteret med 245/70R17,5" Michelin-dekk.

I kantprofilen og langs hovedvangen er der montert 10 tonns TüV-godkjente surringer. Av annet utstyr kan nevnes 4 meter avtagbare kjørebruer med hydraulisk sideforskyvning, sentralsmøring på alle aksel og bevegelige deler. Markeringslys på utrekksbjelke, samt radiobetjent styring av aksler.

Teknisk vekt:

  • Kingpin: 39.000 kg         
  • Akselboggi: 124.800 kg
  • Tillatt totalvekt: 148.120 kg
  • Egenvekt: 29.500 kg