23948sdkhjf

Tungberging på strak arm

Den ultimate bergingsbilen er klar for sin første vinter i nord.

I sommer var det overlevering av Autoberging Narvik AS sin nye Volvo FH750 med Rotator 1150 XP. Kurt Øymo eier og driver selskapet sammen med Eirik Dahl og Rune Bergfall. For noen år siden tok de avgjørelsen om å investere over seks millioner kroner for å få en av Norges råeste tungbergere til Narvik. Etter to års byggetid, er den endelig klar til innsats.

Saferec er norsk agent for påbygget fra Miller Industries og har bygget opp den nye bergeren. Daglig leder, Jan Martinsen, forteller at det amerikanske selskapet produserer 65 slike rotatorer i måneden. Det gir unektelig et perspektiv for norske bilbergere som til sammen har anskaffet fire slike siden Viking Steigen fikk den første i 2013.

Nå er det i tillegg en på Dal og en i Mosjøen, pluss de to vi allerede har nevnt. I tillegg holder Forsvaret på med å bygge opp lignende utstyr. Rotator er fremtiden, ingen tvil om det. Armen som kan svinges ut og hjelpe til og løfte i et havarert kjøretøy gjør mobilkranen overflødig i mange tilfeller. Smidig og lavbygd sniker den seg under kraftlinjene, der de tradisjonelle kranene gjerne må gi opp.

For en rotator er ingen kran. Akkurat det ble massert inn da tungt.no ble med på en grundig instruksjon i Narvik. Ifølge den amerikanske legenden innen tungberging, Tom Luciano, er det mange misforståelser rundt dette. - Pick and pull. Det er det vi gjør. At dette har noe med kran å gjøre, er et bilde dere har skapt her i Europa, hevdet Luciano og forklarte hva han mente med uttalelsen.

- Det vi har her er en roterende bergingskran. Hvilke andre kraner har 5-6 vinsjer? Ingen kraner kan vinsje, men her i Europa vil dere putte oss i boksen som heter kran. Men dere tar feil. I kranverden er det en operatør og en anhuker som jobber i lag. Vi bergere gjør begge deler. Vi kan heller ikke flytte på motvekter på en rotator. Løftesenteret er konstant.

Det er åpenbart flere metoder å berge tunge vogntog på. Man kan bruke rå kraft, eller være smidig og smart. Luciano sverger til den siste. - Dette handler om kraft ganger arm. Jo tyngre bergingsbil, jo mer kan du løfte. Vekt beveger vekt, sier han og stresser dette med vippepunkt og forskjellig bruk av støttelabber litt.

Bildene han viser av bilbergere som har misforstått kreftene de opererer med, er egnet til å skremme de fleste. Det ser unektelig dyrt ut med bøyd bom eller et krøllet chassis under det som en gang var en stolt tungberger. - Og ikke bruk plast under støttebeina på en rotator, da sklir du. Bruk tre. Husk at vi trekker, vi løfter ikke. En rotator skal ikke løfte. Kun få vraket klar av bakken, så skal vi trekke. Pick and pull.

Tom Luciano forklarer vennlig, men bestemt. Sørger for at alle har tatt poenget før han fortsetter. Jan Martinsen supplerer med norsk oversettelse på de vanskeligste faguttrykkene underveis, så alle henger med.

- Husk at bilbergeren har ansvaret for sikkerheten. I USA krever ofte politiet å ha en kjørebane åpen, så vi ikke får brukt støttebeina på den ene siden. Men alt dette er det dere som bestemmer, husk det, fortsatte Luciano.

Han er eksperten hele verden ringer når de står fast. Han drev tidligere bergingsfirma i USA, med 18 tungbergere, før han ble instruktør hos Miller Industries. Nå reiser han verden rundt for å lære opp kundene. Han deler raust av sin kunnskap og det går sjelden mange minutter før gjengen rundt bordet i Narvik nikker og noterer nok et smart tips de ikke har tenkt på før.

- Berger dere runde tanker? Bruker dere runde stropper? Det må dere gjøre. Flate stropper hekter seg fast og ryker, mens runde stropper ruller til rett posisjon gjennom hele operasjonen, påpeker han. Så stresser han smidig berging igjen. Ikke bryt og bruk rå kraft. Det er ikke nødvendig.

- Kasteblokker mer enn halverer kreftene som virker innover i bommen. De sparer både vekt og krefter som utstyret ditt må sloss med. Det er hele poenget med rotator, å gjøre bergingsoperasjonen mer smidig enn man er vant til. Du kan bruke kasteblokker og spare utstyret, eller bruke rå kraft. Opp til deg. Men to eller flere kasteblokker er smart. Det halverer hastigheten på trekket og dobler styrken. Alt handler om fysikk - og litt matematikk.

- Og kjøp for all del ikke billige kasteblokker fra Kina. If you buy shit - you get shit! Vi tester kasteblokker hjemme i Knoxville. Vi river dem i filler. Kjøp kvalitet før du dreper noen, sier han og kommer med følgende oppfordring:

- Stol ikke på bergingsvideoene du finner på Youtube. Mye av det er ren galskap. Mange har ringt meg etter å ha ødelagt utstyret fordi de har sett "løsningen" på Youtube, avslutter Luciano.

Abonnement på TransportMagasinet er også selvberging så det holder. Klikk her og få det gjort!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047