Betongbil: Med 360-graders kontroll

Ny MAN til far og sønn med betong i blodet

Med 45 år betongkjøring bagasjen, satser far og sønn i Øvrevoll Transport på sin første Toni Maurer MAN. Bilen skal gå for Unicon, og har Hydrodrive for fremkommelighet, et gedigent Liebherr trommelpåbygg, og 360-grader kameraløsning fra Brigade.

Fred Ivar Knudsen og Bjørn Chr. Knudsen er aktuelle med en meget dedikert MAN 8x6H Toni Maurer/Liebherr betongbil for de kvasseste oppdragene på Sandvika-utbyggingene. Bilen er en av de første med den nye Liebherr 905 lettvekt-trommelen.
Fred Ivar Knudsen og Bjørn Chr. Knudsen er aktuelle med en meget dedikert MAN 8x6H Toni Maurer/Liebherr betongbil for de kvasseste oppdragene på Sandvika-utbyggingene. Bilen er en av de første med den nye Liebherr 905 lettvekt-trommelen. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert
Foto: Haakon Førde

6Fred Ivar Knudsen (76) startet med betongkjøring i 1973, og har siden vært innom transportsentralene både i Oslo og Asker-Bærum før Unicon kom inn i bildet.

- Den siste bilen min, en FH12, er fortsatt i drift i firmaet, humrer Knudsen senior. Vi slår av en passiar mens sønn Bjørn og leverandør gjør den nye bilen klar for fotografering. Knudsen snakker om en 1996-modell, som også er selveste grombilen i bedriften, fullstendig feilfri, med arbeidsnummer 666.

Dette er Unicon AS

Betongkjempen med slagordet «Betong og mer enn betong» omsetter for drøyt 1,3 milliarder kroner (2017), og er Norges ledende betongleverandør. Selskapet har 26 faste fabrikker rundt om i landet, fra Steinkjer i nord til Mandal i sør. Virksomheten er organisert i tre regioner, med til sammen ni distrikter, i tillegg til en mobilavdeling. Hvert enkelt distrikt og fabrikk håndterer bestillinger og salg.

Dette er Øvrevoll Transport AS

Far i huset, og betongkjører siden 1973, Fred Ivar Knudsen, er eier og daglig leder. Sønnen Bjørn Chr. Knudsen kan best beskrives som primus motor, sjåfør og operativ driftsleder for de 11 bilene (10 + 1 reserve) i bedriften. De kjører i dag alle for Unicon, flest i Oslo/Sjursøya, men har også biler gående i Sandvika og på Vinterbro.

Dette er Brigade

Internasjonalt elektronikk-konsern, og med 360-graders kamerasystemer som noe av det mer kjente i Norge (gjennom distributør KolbergCasparyLautom). 360-graders systemer er i rivende utvikling og etterspørsel på alle former for bevegelige maskiner, og er i ferd med å vokse inn på bil-markedet også. Spesielt veivedlikehold, søppel og distribusjon er sektorer med økende fokus på disse løsningene.

- Det er fortsatt den som tar oppdragene de andre ikke kommer til, sier han stolt. - Men jeg kjørte selv mitt siste lass for halvannet år siden. I dag er jeg med for å betale regningene, smiler Fred Ivar Knudsen. Han har overlatt den utegående ledelsen til neste generasjon.

- Det er Bjørn som har bestilt denne da. Med alt. Jeg har faktisk ikke sett den før nå, sier Fred før han klatrer de voksne firer trinnene opp i hytta. - Vet du, sier han, lett andpusten. - Da jeg skulle ha nybil i min tid, var det om å gjøre at innsteget var så lavt som mulig!

Smarte spesifikasjoner

Det er imidlertid lett å se at Bjørn Chr. Knudsen (55) både har glede av og godt blikk for bilen han har fått bygget:

- MANen skal løse de tøffeste oppgavene, der hvor andre ikke kommer frem. Derfor har vi gått for hydrodrive. Fra før har vi ni Mercedeser, men MAN skuffer definitivt ikke. Nå etter noen ukes drift vil jeg kanskje si at dette er den mest vellykkede bilen vi har fått bygget opp.

Og det er kanskje også like bra, med en bil det har vært ett års leveringstid på. Men da må det sies at mye av tiden har vært å vente på Liebherr-trommelen i den nye lettvektvarianten.

- Vi har forbedret levering også på Hydrodrive nå, skyter selger Michael Bermann hos MAN på Lørenskog inn. Han er svært fornøyd med å få levert ut denne bilen til Øvrevoll Transport, som jo hittil stort sett har brukt Mercedes.

- Det er alltid godt å få vist fram hva vi og bilene er gode for.

HMS i fokus

Bilen er ellers utstyr med massive lysbjelker foran og bak, både med tanke på arbeid i tunneler, men også fordi lys og varsling er viktig på enhver byggeplass. Og blant alle detaljene Bjørn har spesifisert, er det spesielt 360-graders kameraet som interesserer oss.

Selger Michael Bermann hos MAN på Lørenskog er fornøyd med å få levert ut denne bilen til Øvrevoll Transport
Selger Michael Bermann hos MAN på Lørenskog er fornøyd med å få levert ut denne bilen til Øvrevoll Transport Foto: Haakon Førde

- For oss er HMS alt. Både sikkerhet og miljø. Vi har tre biler på HVO-biodiesel fra Eco1 nå. Kan bli alle på Sjursøya også.

Men kameraet ja, en av våre kollegaer var ute for en stygg ulykke i Oslo i fjor. En klassisk høyresvings sykkelulykke som kunne endt med dødelig utfall. 360-graderskameraløsningen er en del av det å gjøre det som er mulig for å unngå ulykker i travle trafikkmiljøer.

Knudsen har fra før systemet montert i en bil, også den med 10-tommers skjerm, slik at systemet i MANen blir bil nummer to.

– Fotgjengere og syklister tar jo ikke hensyn, og dette er sikkerhet både for oss i bilen og våre medtrafikanter. Så jeg er veldig fornøyd, og vurderer å ettermontere også i resten av bilparken. Det er klart det er en kostnadsside ved installering, men du skal ikke unngå mer enn en liten skade før dette er tjent inn, mener han.

Det mangler ikke på skjermer i en avansert arbeidsbil. Den installerte Brigade-skjermen er på hele 10 tommer, og har en rekke avanserte oppsett og skjermdelingsmuligheter avhengig av sjåførens preferanser. I bildet ser vi Bjørn Chr. Knudsen stå utenfor bilen og diskutere med leverandøren.
Det mangler ikke på skjermer i en avansert arbeidsbil. Den installerte Brigade-skjermen er på hele 10 tommer, og har en rekke avanserte oppsett og skjermdelingsmuligheter avhengig av sjåførens preferanser. I bildet ser vi Bjørn Chr. Knudsen stå utenfor bilen og diskutere med leverandøren. Foto: Haakon Førde

Knudsen lukter dessuten på muligheten for å koble det opp mot daschcam og lagring av video av det som skjer rundt bilen – gjerne lagring en uke bakover i tid. - Det skjer veldig mye rundt en bil i de miljøene vi operer, og videodokumentasjon vil kunne avklare typiske disputter uten mer om og men.

Fine detaljer

Men også i og rundt bilen er det en lang rekke tilpasninger etter Bjørns ønske, og han kan ikke fått skrytt nok av Fredrik som har gjort tilpassing og klargjøring hos MAN på Lørenskog.

– Blant annet lysbøylene fra Lightfix ble svært pent plassert. Han rett og slett gjør det jeg tenker. Jeg er veldig fornøyd med det samarbeidet.

Foto: Haakon Førde
Det var langt opp!
Det var langt opp! Foto: Haakon Førde
Nybilgliset
Nybilgliset Foto: Haakon Førde
Skapene er danske, levert av Jørn Glad Norge AS. Det spesielle varmeskapet på bildet er Bjørn ekstra fornøyd med. Det brukes til tilsetningsveske til betongen som ikke tåler å fryse, men som heller ikke er gunstig å oppbevare inni bilen.
Skapene er danske, levert av Jørn Glad Norge AS. Det spesielle varmeskapet på bildet er Bjørn ekstra fornøyd med. Det brukes til tilsetningsveske til betongen som ikke tåler å fryse, men som heller ikke er gunstig å oppbevare inni bilen. Foto: Haakon Førde
Bjørns nye MAN har blant annet «white sound» ryggevarsler. Har du aldri hørt lyden før, er det en behagelig overraskelse i forhold til vanlig ryggevarslerstøy. Ifølge Arne Pedersen hos leverandøren KCL, er systemet nå påbudt på alle Skanska sine byggeplasser.
Bjørns nye MAN har blant annet «white sound» ryggevarsler. Har du aldri hørt lyden før, er det en behagelig overraskelse i forhold til vanlig ryggevarslerstøy. Ifølge Arne Pedersen hos leverandøren KCL, er systemet nå påbudt på alle Skanska sine byggeplasser. Foto: Haakon Førde