Begge svenskene slipper rattet

Hard kamp mellom sjåførløs Volvo og Scania nå i mai!

Ikke før er vi invitert til å prøve sjåførløs Scania i Stockholm 26. mai før det dukker opp en pressemelding om demonstrasjon av sjåførløs Volvo i Gøteborg 25. mai. Tilfeldig? Neppe. Foto: Volvo

Ikke før er vi invitert til å prøve sjåførløs Scania i Stockholm 26. mai før det dukker opp en pressemelding om demonstrasjon av sjåførløs Volvo i Gøteborg 25. mai. Tilfeldig? Neppe. Foto: Volvo

Publisert Oppdatert

- Volvo-konsernet har drevet forskning på selvstyrte biler i flere år og vi er glade for å ha allerede utviklet en løsning som vi tror vil revolusjonere gruveindustrien. Vi regner med å være i stand til å øke våre kunders produktivitet samtidig tid på å forbedre drivstoffeffektivitet og sikkerhet, uttaler Torbjörn Holmström, medlem av Volvos konsernledelse og Chief Technology Officer.

Forskningsprosjektet er en venture mellom Volvo Group og Saabs heleide teknologiselskap Combitech for å utvikle et fullstendig «selvstendig» transportsystem. Altså sjåførløst.

Merk at i det teknologiske rotteracet på vei til lastebiler som kjører selv, er det som vanlig Daimler som har ligget i tet, både her i Europa og i USA.

Men som vanlig i denne bransjen ligger konkurrentene bare hårfint bak. Scanias satsing har vi allerede omtalt her på tungt, og nå kommer altså Volvo ut i åpent lende.

Den største forskjellen er at hvor Daimler utad fokuserer på sine selvkjørende biler i alminnelig trafikk, et det biler i anleggs- og gruvedrift som frontes av begge de to svenskene.

Og det kan umiddelbart virke fornuftig å «trene opp» bilene i et miljø som ikke til de grader er beheftet med trafikkregler og omdømmetap om man dulter borti en stein.

De som har prøvd selvgående støvsugere eller gressklippere skjønner fort fordelen.

Når det er sagt, ligger verken Volvo eller Scania langt bak Daimler på landeveien heller. PR-stuntet «Platooning through Europe» nylig viste teknologi for selvkjørende biler fra alle de store merkene.

En slags hybrid er heller ikke vanskelig å tenke seg: Anleggsbiler man selv må kjøre på landeveien, men som fikser jobben selv straks man kommer inn på et anlegg.

Nær 60 prosent av all tonnasje som fraktes med bil i Norge (2015-tall fra SSB) er jo grus, så det er kanskje ikke så dumt å prøve seg på?