fremtidens trafikkstasjon nærmer seg

Mengdetrening i Bergen

Forrige uke var det storkontroll i Bergen. For noen ble det litt for mye.

3200 lastebiler testet kapasiteten til Bergen trafikkstasjon. Arkivfoto: Frode Tellevik
3200 lastebiler testet kapasiteten til Bergen trafikkstasjon. Arkivfoto: Frode Tellevik
Publisert

3200 lastebiler måtte forrige uke innom vekten på Statens vegvesens trafikkstasjon i Bergen. Bare 320 av dem ble plukket ut for ytterligere kontroll.

Avdelingsdirektør i trafikant og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen region vest, Arve Tjønn Rinde, forteller til tungt.no at formålet med kontrollen var å teste kapasiteten og skiltstyringssystemet ved trafikkstasjonen.

Avdelingsdirektør Arve Tjønn Rinde lover bedring til neste gang. Foto: Charlotte Villanger Nielsen/SVV
Avdelingsdirektør Arve Tjønn Rinde lover bedring til neste gang. Foto: Charlotte Villanger Nielsen/SVV

- - En test som dette betyr at vi er i sluttfasen av implementeringsfasen av anlegget vi utarbeider ved trafikkstasjonen. Samtidig er vi ikke helt i mål rent teknisk, da vi har støtt på noen utfordringer som skal løses fremover. Men testen gikk som planlagt. Vi ville blant annet teste ut skiltsystemet og hallkapasiteten vår. Vi måtte rett og slett finne ut hvor mye folk vi trenger i hallen når vi fyller den opp med lastebiler, forklarer Rinde.

Mye plunder og heft, men Bjørn Rivenes er fortsatt positiv til kontroller. Arkivfoto: Frode Tellevik
Mye plunder og heft, men Bjørn Rivenes er fortsatt positiv til kontroller. Arkivfoto: Frode Tellevik

For noen ble kontrollen et stort inngrep i hverdagen. Rivenes AS hadde for eksempel åtte lastebiler gående i steintransport forbi kontrollstasjonen. De måtte innom både med og uten lass. - Samme bil var gjerne innom fem ganger om dagen. Det tar selvsagt mye tid, spesielt når infrastrukturen rundt kontrollplassen ikke er konstruert for så mye trafikk. Til slutt ringte vi og ba om å få slippe. Vi fikk fritak siste dagen for bilene som gikk på det aktuelle prosjektet, forteller Bjørn Rivenes.

- Noen ble nok mer plaget enn de burde denne gangen, men når systemet som automatisk gjør utvalg av kjøretøy til kontroll er ferdig, vil de som har alt på stell og nylig har vært til kontroll ikke bli vinket inn til ny kontroll, lover Rinde.

Han erkjenner at innkjøringen til plassen kan virke trang. Derfor testet man også ut forskjellige kjøremønster for å finne den mest smidige måten å avvikle storkontroller på.

Bergens nye trafikkstasjon har pusset opp lokalene der Volvo holdt til tidligere. Nå er hallkapasiteten ved en storkontroll testet ut. Foto: Frode Tellevik
Bergens nye trafikkstasjon har pusset opp lokalene der Volvo holdt til tidligere. Nå er hallkapasiteten ved en storkontroll testet ut. Foto: Frode Tellevik

Norges Lastebileier Forbund mener anlegget i Bergen er så dårlig tilrettelagt med tanke på inn- og utkjøring at det ikke tilfredsstiller krav til HMS. Blant annet må de tungt kjøretøyene passere både innkjøring til boligfelt og fotgjengerfelt for å nå inn til kontrollstasjonen. NLF mener potensialet for ulykker er for stort, slik anlegget fremstår i dag.

Når utstyret for automatisk innvinking til kontroll er på plass utpå vårparten en gang, vil kun de som skal kontrolleres vinkes inn til kontroll i Åsane. - I hovedveiene rundt anlegget, ligger det vektslynger i veibanen. I tillegg blir skiltene på alle lastebiler registrert av kamera ute på veien, som igjen gjør at vi kan gjøre oppslag i ulike register. Finner vi mangler, vil skiltene tenne og du loses inn til trafikkstasjonen. Har du derimot ting i orden, skal du slippe å stanse for kontroll, lover Rinde.

Har du kontroll på TM-abonnementet? Hvis ikke kan du klikke her.

Inn- og utkjøringen fra Bergen trafikkstasjon kan som vi ser virke komplisert for noen hver... Foto: Frode Tellevik
Inn- og utkjøringen fra Bergen trafikkstasjon kan som vi ser virke komplisert for noen hver... Foto: Frode Tellevik