trafikk og statistikk:

Har du et valg, sving høyre

Det lønner seg i lengden. Det har UPS ruteplanleggere funnet bevis for.

Høyre eller venstre? En god GPS hjelper, men statistisk er det høyre som er riktig. Arkivfoto: Haakon Førde
Høyre eller venstre? En god GPS hjelper, men statistisk er det høyre som er riktig. Arkivfoto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

«Big data» er et begrep som har versert lenge, i mange kretser.

Men når du sitter der bak et ratt og ser køen bygge seg opp foran seg, da virker det rimelig fjernt. Eller?

Likevel – du skulle vel gjerne visst hva som er smartest av snarveien til høyre, eller kanskje den til venstre?

UPS innførte visstnok regelen allerede i 2004: «Hold høyre».

I starten var dette nok mest teori, antagelig en begrunnet magefølelse fra ruteplanleggerne i selskapet.

Men i dag har selskapet stadig bedre dataunderlag for å fastslå at regelen er smart. Nå er rundt 90 prosent av svingebevegelsene til høyre, kun 10 prosent til venstre.

Mens ruteplanlegging tradisjonelt handler om å beregne kortest mulig rute, viser det seg altså at i et komplekst sett leveringer likevel kan lønne seg å svinge høyre og kjøre litt lenger.

Forklaringene ligger i stor grad i at venstresving betyr å krysse motgående trafikk. Det betyr sannsynlig lenger ventetid, men like viktig betraktelig høyere risiko. I USA er det ifølge vegmyndighetene rundt 10 ganger høyere risiko for ulykke ved venstre- enn høyresving.

Det handler selvsagt om volum. Det kanskje mest imponerende UPS-tallet er beregningen som viser at de på verdensbasis klarer seg med rundt 1100 færre biler enn om de ikke hadde gjort denne vurderingen.

Har du bare en bil, kan det nok være andre impulser som overstyrer i høyre/venstre-valget. Her i Norge har vi også fått en rundkjøringsinvasjon som nok endre betingelsene noe.

Likevel kan tanken være verdt å ta med seg. For det er jo herved bevist at kortest mulig rute og smartest rute ikke er bankers synonymer. Og det er som kjent de små marginer som gjør transport til levedyktig butikk.