23948sdkhjf

Blengsli utvider i Midt-Norge

Den siste tiden har Jo Roger Blengsli kjøpt opp tre bergingsstasjoner. Flere står for tur.

Grong, Rørvik og Namsos er allerede inn under vingene til Viking på Overhalla. 1. mai starter Blengsli også opp i Steinkjer, med to flakbiler og en tungberger, Volvo FMX 460. - Vi etablerer et eget selskap i Steinkjer, sammen med en samarbeidspartner, opplyser han. På Overhalla blir det også stasjonert rotator fremover, sammen med et nytt tungflak som sønnen Ole Henrik får ansvar for.

Når alt er på plass av nyinvesteringer skal det driftes av 11 mann, fordelt på sju årsverk. Og når Steinkjer er oppe og går, blir det ytterligere tre årsverk også der. - Vi får en omsetning på rundt 11 milioner, spår Jo Roger, som velger å se an utviklingen i starten. - Det har vært en tøff runde, ingen tvil om det, svarer han når vi spør om hvordan livet som Vikingberger har vært den siste tiden.

Det har som kjent vært mye turbulens, misnøye og utmelding fra et system mange har ment utnytter bilbergerne. Så hvordan skal trønderen tjene pengene sine? - Vi har nå skrevet avtaler med tanke på å få oppgjørene vi skal ha til rett tid. For det har vært tøft økonomisk til tider, det skal jeg ikke legge skjul på. Vi har reddet oss på en fast og stabil kundemasse. Uten dem, tålmodige leverandører og en enda mer tålmodig bank, hadde det vært tøft, innser han.

Det positive med en slik prosess, er at man gjerne snur hver stein med tanke på bedriftsøkonomien og dermed får stanset lekkasjer man kanskje ellers ikke ville brydd seg så hardt med. - Det er greit å være på topp, men man må tenke over kostnader hele tiden, konkluderer Jo Roger. Han har nok av drømmer og planer han har måttet utsette.

- Det er tragisk at vi ikke har fått oppgjørene våre til rett tid. Og det er veldig tragisk at jeg i denne prosessen i Viking har mistet mange gode kolleger rundt i landet, som har valgt å gi seg. På den annen side, fordelen med store enheter er at du får mye kompetanse i egen bedrift. Vi har aldri problemer med å få tak i dyktige folk til bilberging. I fjor søkte vi etter tre forskjellige stillinger og fikk 30 kvalifiserte søkere.

Når det kommer til utenlandske transportører, er trenden at store norske bergingsfirma nå slår seg sammen og gir de store aktørene et landsdekkende tilbud. - Da drypper det også oppdrag på de mindre bergingsfirmaene, som oss, sier Blengsli og legger til at det sjelden oppstår problemer med garantier og kommuniksjon med de utenlanske selskapene som ferdes mye i Norge, . - Vi er en bra gjeng her nå. Det fungerer. Vi har til og med fått en kontordame som er mer gira på å være med på oppdrag enn å sitte og fakturere, avslutter Jo Roger Blengsli.

Abonner på TransportMagasinet. Det lønner seg i lengden. Klikk her

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.128