Fortsatt dyre ferjerturer med bredtransport

Han har sloss for et mer rettferdig system i årevis. Nå purrer tungtransportsjåfør Tor Åge Aune nok en gang på myndighetene

TransportMagasinet skrev første gang om denne saken i 2009. Siden har det skjedd lite. Arkivfoto: Frode Tellevik
TransportMagasinet skrev første gang om denne saken i 2009. Siden har det skjedd lite. Arkivfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

- Jeg gir meg aldri i denne saken. Nå setter jeg min lit til at Ketil Solvik Olsen tar tak i problemet, sier Tor Åge Aune fra Haugesund. Han har i over 20 år fraktet anleggsmaskiner for entreprenøren Vassbakk & Stol. Antall ferjer han har reist med har han ikke oversikt over, men de har alle vært for dyre, etter hans mening. Nå har han sendt brev til Samferdselsministeren

For en del år siden satte han i gang en underskriftskampanje blant transportører som driver med bred transport. Nærmere 80 selskaper i Rogaland og Hordaland skrev under. - Vi kan ikke forstå at vi må betale dobbel takst på ferjer når vi kjører med bred last, sier Aune og utdyper problemet slik han opplever det i hverdagen.

Engasjert tungtransportsjåfør i 2009. Tor Åge Aune er fortsatt like engasjert i 2018. Foto: privat.
Engasjert tungtransportsjåfør i 2009. Tor Åge Aune er fortsatt like engasjert i 2018. Foto: privat.

- Det blir enorme summer når vi må betale dobbelt på omtrent alle ferjeturer. Tenk deg en semitrailer på 22 meter som transporterer en bulldoser på 3,75 m bredde. Det er bare skjæret på bulldoseren som er bredere enn semi hengeren. Det vil si at kun 50 - 70 centimeter av vogntoget er for bredt. Likevel må jeg betale prisen for to vogntog på fergen, altså 44 meter.

Bildene taler for seg. Bredde på hjullastere er 3,50 meter, men den stjeler ikke plassen fra noen. Likevel må transporten betale dobbel pris. Arkivfoto: Frode Tellevik
Bildene taler for seg. Bredde på hjullastere er 3,50 meter, men den stjeler ikke plassen fra noen. Likevel må transporten betale dobbel pris. Arkivfoto: Frode Tellevik

Aune opplevde liten interesse fra myndighetene å ta tak i saken sist han var i dialog med dem. Nå prøver han igjen. For oss utenforstående ser dette ut som en god sak. Ser man på bildene vi tok sist vi omtalte problemet, kan dobbel takst neppe forsvares. - Det er greit å betale ekstra, men da må prisen differensieres etter størrelse. Dobbel takst blir for drøyt, mener Tor Åge Aune.

Liker du ikke å betale dobbelt? Tegn et abonnement på TransportMagasinet her!