Arkeologisk utekontroll?

Disse litauiske bremsene holdt ikke helt frem til kontrollteamet på Sokn.

Bildet fra kontrollen viser det vi antar er en skive hentet ut fra byfjordtunnelen og kunstferdig rekonstruert. Foto: Statens vegvesen
Bildet fra kontrollen viser det vi antar er en skive hentet ut fra byfjordtunnelen og kunstferdig rekonstruert. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

"Bremseskiven hadde falt av i byfjordtunnelen rett før kontrollstasjonen" skriver utekontrolleder Kenneth Holm Vestby i sin rapport fra i går kveld.

Det som kunne ha blitt en helt alminnelig og fin maikveld på Sokn, der 16 av 53 innvinkede kjøretøy ble valgt ut for grundigere inspeksjon, fikk altså en passe minneverdig høydare.

Og om man kan si det rett ut: En soleklar begrunnelse på hvorfor det er høyst nødvendig med et stort trykk på tekniske kontroller med trafikksikkerhet i fokus fortsatt.

For selv om dagens bilpark bare blir bedre og bedre, finnes det fortsatt råtne egg i kurven. Og det finnes i tillegg slurv med de helt enkle tingene:

På Sokn i går kveld kunne vegvesenets fire kontrollører totalt notere seg 9 bruksforbud/avskiltinger. Tre av de kontrollerte bilene ble påvist mangler ved underkjøringshinder, to av dem var ganske enkelt for lange for regelverket, to av dem måtte sikre lasten bedre - og fortsatt er det dem som får påpakning for "bord og diverse pyntegjenstander i frontruten".

Tre av dem som ble kjørt i bremsekontroll fikk dessuten pålegg om utbedringer med kort frist. Det gjaldt imidlertid ikke det litauiske som deponerte bremseskiven i byfjordtunnelen - her ble berging fra Litauen rekvirert.