Bygger om melketankbiler til brannbiler

Vinn-vinn for kommuner og transportselskap.

Helge Stolpnes ved en brukt melketank som nå får et nytt liv på en brann-tankbil. Stolpnes jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST
Helge Stolpnes ved en brukt melketank som nå får et nytt liv på en brann-tankbil. Stolpnes jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST Foto: Halvdan Korsmo
Publisert Oppdatert

De fleste forbinder trolig Hans Ivar Slåttøy Transport med Tine og melketransport. Det er ikke så rart. Bedriften er landets største private melketransportør innen dette systemet. Vi husker ham best fra den gang han satte fire-akslede melkebiler med trippelboggi i drift på Helgeland. Det er sikkert ti år siden.

Og det er nettopp melketransporten som ga spire til prosjektet om å bygge brannbiler. – En melketank har sitt første liv på i gjennomsnitt 2,5 biler. Da er ikke tanken egnet for melk lenger, men det er fortsatt igjen mye tank. Etter hvert som tankbilene ble tatt ut av drift, hadde vi en utfordring i å få særlig betalt for fullt ut brukbare tanker, samtidig som vi også satt igjen med brukte chassiser som det ikke finnes så mange anvendelsesmuligheter for. Da kom vi på ideen at vi skulle prøve å bygge om melketankbiler til branntankbiler, forteller Hans Ivar Slåttøy i en pressemelding.

Hans Ivar Slåttøy foran en tidligere MAN TGS melketankbil som er blitt ombygd til branntankbil og er i tjeneste hos Sømna Brannvesen.
Hans Ivar Slåttøy foran en tidligere MAN TGS melketankbil som er blitt ombygd til branntankbil og er i tjeneste hos Sømna Brannvesen. Foto: Halvdan Korsmo

Tenker brann når de handler melk

Nå er prosjektet ikke av helt ny dato. Det hele startet i 2001. Men at det har skjedd en vridning til å tenke butikk når selskapet kjøper nye biler til melketransporten, er klart. Nå har de så lang erfaring med å bygge om melketankbilene at de også tenker på utstyr som er nødvendig i bilens neste potensielle liv som brannbil når de handler nytt utstyr til melketransporten.

- En brannbil skal i prinsippet gå minst mulig, og ideelt sett ikke i hele tatt. En brukt chassis med en brukt melketank, som selvsagt får sin nødvendige ombygging og overhaling, blir dermed en prisgunstig branntankbil i mange år etter at den ikke lenger egner seg som melkebil, mener Slåttøy.

Sysselsetter tre personer i påbyggervirksomheten

Så langt har de landet 21 bestillinger av branntankbiler og selskapet har også begynt å kjøpe inn nye MAN-chassiser som de setter brukte påbygg på. I dag sysselsetter påbyggervirksomheten tre personer og årsaken til at det går mest i MAN er neppe tilfeldig. Slåttøy har nemlig vært trofast MAN-kunde siden 1984.

Løsningen med disse ombygde tankbilene har vist seg å være god både for transportbedriften og for kommuner med trange budsjetter, avslutter Slåttøy i pressemeldingen.